Czy mamy już dość „rynsztoku dźwiękowego”?
Obecnie potrzeba ciszy staje się coraz bardziej widoczna poprzez rozmaite inicjatywy realizowane w przestrzeni publicznej, np. „strefy ciszy” w pociągach, czy tzw. „godziny ciszy” w dużych sklepach. Wielu z nas chce w kawiarni odpocząć lub spokojnie zebrać myśli – bez przymusu słuchania głośnej muzyki. Potrzeba ciszy jest jeszcze bardziej nagląca dla osób z nadwrażliwością sensoryczną, czego wyrazem jest np. akcja krakowskich licealistów Głos Ciszy; domagają się oni możliwości używania przez uczniów zatyczek do uszu na egzaminach ośmioklasisty i maturalnych. Gdzie szukać jeszcze innych, twórczych i skutecznych inicjatyw oraz praktyk pozwalających na wytchnienie od zgiełku na co dzień?
Co z wyciszeniem na zewnątrz: w parkach, nad rzeką, w lasach komunalnych, czyli na tzw. świeżym powietrzu, którego – tak samo jak spokoju – w miastach zdecydowanie brakuje? Co zatem robią miasta – w Polsce i na świecie – by ich ludzkim i nieludzkim mieszkańcom żyło się w nich spokojniej? Czego mogą domagać się mieszkańcy i gdzie mogą znaleźć spokój?
Jaki jest prywatny, indywidualny, a nawet intymny i duchowy wymiar ciszy i spokoju?
Poprawa akustycznej konstrukcji świata – pisał kompozytor Raymond Murray Schafer – będzie możliwa „dopiero po odzyskaniu ciszy jako pozytywnego stanu w naszym życiu. Ucisz hałas w umyśle; to jest pierwsze zadanie – wtedy wszystko inne nastąpi z czasem”.
Jakie metody stosujemy by to osiągnąć? Czy nam się to udaje? Kto lub co nas w tym wspiera?
Z inicjatywy Witolda Lutosławskiego, członka Międzynarodowej Rady Muzycznej przy UNESCO, w 1969 przyjęto pierwszą ustawę potępiającą nadużywanie muzyki w miejscach publicznych i prywatnych, co uznano za naruszenie prawa człowieka do spokoju i ciszy. Do problemu tego Lutosławski powracał wielokrotnie uważając, że to właśnie muzyka dobiegająca zewsząd i ciągle nie tylko męczy, ale w istocie tępi wrażliwość na nią samą. Jakiej muzyki lub dźwięków słuchamy by się wyciszyć? Czy raczej wybieramy słuchawki eliminujące hałas?
Czekamy na teksty o potrzebie wy-ciszenia w rozmaitych kontekstach przestrzennych, czasowych, a nawet gatunkowych. Chcemy dowiedzieć się o kulturowych praktykach promujących ciszę i spokój zarówno w sensie zewnętrznego pejzażu dźwiękowego, jak i stanu wewnętrznego.
Redaktorka prowadząca: Monika Bakke
Harmonogram prac:
Abstrakty przyjmujemy do 7.01.2025 r. na adres kwartalnik@czaskultury.pl (w formie wypełnionego formularza metadanych)
Artykuły przyjmujemy do 21.04.2025 r.
Proces recenzyjny, redakcja, produkcja: 21.04–30.11.2025 r.
Premiera numeru: 6.12.2025 r.
Artykuł powinien mieć nie więcej niż 25 tysięcy znaków (z przypisami i listą prac cytowanych) i musi być dostosowany do standardów cytowania/przypisów MLA 9.
Prosimy o wypełnienie i dołączenie do ostatecznej wersji artykułu formularza z niezbędnymi metadanymi.