07 kwietnia 2015
alt

Z duszą i wirtuozerią

Zespół kameralny Daroch Trio tworzy rodzeństwo: Anna – skrzypaczka, Maria – pianistka i Tomasz – wiolonczelista. Koncertują wspólnie od 2003 roku, kiedy to zadebiutowali w rodzinnej Łodzi i zostali tak znakomicie ocenieni, że zdecydowali się kontynuować karierę w rodzinnym zespole.

Daroch Trio ukończyło podyplomowe studia w Niemczech w Staatliche Hochschule für Music und Darstellende Kunst Mannheim. Są stypendystami programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz fundacji „Menuhin Live Music Now”. Maria Daroch-Kujawińska koncertowała miedzy innymi z Idyllwild Arts Festival Symphony Orchestra w Disney Hall Los Angeles oraz współpracuje z wieloma wybitnymi artystami, takimi jak: Susanne Rabenschlag, Vladimir Mendellssohn czy Krzysztof Penderecki. Tomasz Daroch z kolei występował między innymi z orkiestrami pod dyrekcją Corneliusa Meistera, Vladimira Spivakova, Jacka Kaspszyka, Agnieszki Duczmal czy Jerzego Maksymiuka.

Płyta „Debussy, Ravel, Dvořák. Piano Trios” zawiera trzy wyjątkowo piękne utwory kameralne. Kompozycja Debussy'ego – Trio fortepianowe G-dur to dzieło młodzieńcze, skomponowane przez 18-letniego artystę. W wykonaniu tego urokliwego, ekspresyjnego, śpiewnego utworu zwraca uwagę miękkość fraz i ciepło akordów fortepianu oraz szczególnie ujmujące legato skrzypiec. Artyści potrafią wydobyć to skoczność i żartobliwość melodii, to jej wdzięk i delikatność, a w finale zagrać z patosem, uniesieniem i wzbierającymi emocjami. Trio fortepianowe Ravela przynosi niezwykłą opowieść i przedziwną aurę. Wiolonczela, skrzypce i fortepian harmonijnie współgrają, dopełniają się, przeplatają, tematy brzmią ciekawie, przejmowane kolejno przez każdy z tych instrumentów.

Muzycy z pasją wydobywają kontrasty, porywając słuchacza raz impresjonistycznymi, ulotnymi frazami piano, a za chwilę narracją wzbierającą, burzliwą i gwałtowną. Utwór Ravela barwi azjatycka modalność, można smakować melodykę i harmonikę wszystkich części utworu. Zachwyca zarówno perlisty, eteryczny fortepian, zagadkowa, pełna ciepła wiolonczela, jak i śpiewające skrzypce. Artyści potrafią się wykazać wirtuozerią i skłonić do medytacji. W Trio fortepianowym e-moll „Dumky” Dvořáka słuchacza porywa żywioł i radosna zabawa, taneczność, rozpędzanie i wartkość, emocjonalność i gra z wyrazem. W wielu fragmentach ton nadaje wiolonczela, która opowiada, jest śpiewna, tajemnicza, refleksyjna, rozmarzona. Uwagę przykuwają liryczne arpeggia fortepianu. To sześcioczęściowe trio jest różnorodne, mozaikowe, zmienne, skomponowane z wykorzystaniem techniki wariacyjnej.

Kameralistyka zaczyna odgrywać w Polsce coraz większą rolę, a ten album jest dobrym przykładem jej atutów. Daroch Trio podjęło niełatwe wyzwanie wykonania trudnych, ale niezwykłych utworów i zagrało znakomicie. Odbiorca znajdzie tu wiele emocji i wykonanie z duszą.

„Debussy, Ravel, Dvořák – Piano Trios”
Maria Daroch-Kujawińska – fortepian
Anna Daroch – skrzypce
Tomasz Daroch - wiolonczela
DUX
2014

Opera aperta
11 września 2019

Opera aperta

Poznańska Arena nie zaskakuje w takim stopniu jak wykorzystane niegdyś przez Vicka budynki opuszczonego banku czy nieczynnych zakładów chemicznych – aranżacja jej przestrzeni przez Samala Blaka przyniosła jednak ciekawe efekty i stała się namacalnym potwierdzeniem programowych deklaracji kierownictwa poznańskiej sceny...

Nieswoi i swoi
10 września 2019

Nieswoi i swoi

Tym samym „Dzieci Kazimierza” stały się kolejnym głosem w narracji o postchłopskiej i postszlacheckiej tożsamości – zarówno jako opowiadana fabuła-wyznanie, jak i w szerszej perspektywie: wskazując konieczność poszerzenia debaty i włączenia do niej nowych (wcześniej świadomie wymazywanych czy też niewysłuchanych z powodu niewystarczającej świadomości społeczno-politycznej) perspektyw i świadectw...