vol. XL, no. 4, 2024
Mediatyzacja cierpienia i ucieleśnionych miłości w pracach Ani Nowak
Klaudia Hartung-Wójciak
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
ORCID: 0000-0001-7505-5733
Zakres stron: 172–184
Abstrakt:
Mediatyzacja cierpienia i ucieleśnionych miłości w pracach Ani Nowak
Tekst dotyczy strategii mediatyzacji ucieleśnionych doświadczeń w praktyce artystycznej Ani Nowak oraz potencjału politycznego intermedialnych dyskursów dotyczących cierpienia, utraty i miłości. Autorka, posługując się kategorią „lepkości” w rozumieniu Sary Ahmed, wykazuje pewne intuicje i możliwości dotyczące feministycznego użycia siły intermedialnych relacji w przestrzeni instytucjonalnej. Analizie poddawane są prace, prezentowane w ramach dwóch wystaw Ani Nowak Czy można umrzeć na złamane serce? (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2018, kurator: M. Szymanówka) oraz Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie (MSN w Warszawie, 2023, kurator: M. Grzegorzek).
Słowa kluczowe: media studies, Ania Nowak, performans, queer, intermedia, ciało, cielesność, język, znak, lepkość
Abstract:
Mediatization of Suffering and Embodied Loves in Ania Nowak’s Works
This text deals with the strategy of mediatization of embodied experiences in Ania Nowak’s artistic practice and the political potential of intermedial discourses on suffering, loss, and love. The author, using the category of “stickiness” – as understood by Sarah Ahmed – demonstrates some intuitions and possibilities regarding the feminist use of the power of intermedial relations in institutional space. The works analyzed are those presented as part of two exhibitions by Ania Nowak: Can You Die of a Broken Heart? (Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art in Warsaw, 2018, curator: M. Szymanowka) and Kissing Doesn’t Kill. Ania Nowak and Guests (Museum of Modern Art in Warsaw, 2023, curator: M. Grzegorzek).
Keywords: media studies, Ania Nowak, performance, queer, intermedia, body, corporeality, language, sign, stickiness