DOI: http://doi.org./10.61269/r24n4baa/ZWGQ4901
vol. XL, no. 4, 2024

Wspólnota granic. Scalanie i dezintegracja we współczesnym dramacie irlandzkim i angielskim

Michał Lachman
Uniwersytet Łódzki
ORCID: 0000-0002-6273-825X
Zakres stron: 102–113
Abstrakt:
Wspólnota granic. Scalanie i dezintegracja we współczesnym dramacie irlandzkim i angielskim
Artykuł analizuje przedstawienia wspólnoty – jej rozpadu i scalenia – w kilku współczesnych dramatach irlandzkich i angielskich (Stacey Gregg, David Ireland i Jez Butterworth). Omawiane sztuki ukazują, w jaki sposób dochodzi do rozpadu jednostkowej tożsamości postaci, a także do zerwania tkanki społecznej w wyniku politycznych i kulturowych zmian ostatniego ćwierćwiecza w Irlandii Północnej. Istnienie granicy, podziału i wykluczenia uruchamia tu historycznie warunkowany mechanizm odejścia od dialogu oraz anulowania społecznej umowy. Postaci dramatyczne popchnięte zostają ku konfliktowi i konfrontacji, a ich wzajemna współpraca i koegzystencja stają się prawie niemożliwe, ponieważ w ich relacjach powracają tożsamościowe i polityczne spory z przeszłości. Wydaje się, że kondycja irlandzkiego społeczeństwa przedstawiona w analizowanych tu utworach może stanowić obraz wielu wspólnot zamieszkujących obecnie państwa europejskie i stających przed koniecznością powrotu do wykluczającego i pozbawionego społecznej solidarności stanu dezintegracji.
Słowa kluczowe: dramat irlandzki, dramat polityczny, brexit, Stacey Gregg, David Ireland i Jez Butterworth
Abstract:
Border Community. Consolidation and Disintegration in Contemporary Irish and English Drama
This article examines representations of community – its disintegration and consolidation – in several contemporary Irish and English dramas (Stacey Gregg, David Ireland and Jez Butterworth). The discussed plays show how the personal identity of characters is disintegrating, and the social fabric is being ripped apart as a result of the political and cultural changes of the last quarter century in Northern Ireland. The existence of border, division, and exclusion sets in motion a historically conditioned mechanism of departure from dialogue, leading to the cancellation of the social contract. Dramatic characters are pushed toward conflict and confrontation, and their cooperation and coexistence become almost impossible, as the identity and political disputes of the past resurface in their relationships. It seems that the condition of Irish society as depicted in the works analyzed here may be a picture of many communities currently living in European countries and facing a return to a state of disintegration that is exclusionary and devoid of social solidarity.
Keywords: Irish drama, political drama, brexit, Stacey Gregg, David Ireland and Jez Butterworth
5,00