Rok wydania: 2014
ISBN: 978-83-935637-0-8
Liczba stron: 196
Zbiór tekstów antropologa, podróżnika i redaktora „Czasu Kultury”, poświęcony przygodom kultury w globalnym świecie. Wraz z autorem odbywamy podróż do Koniakowa, gdzie polskie koronczarki produkowały słynne stringi, by przez osiedla Czefurów w Lublanie trafić do Palestyny i przyjrzeć się korzeniom arabskiego hip-hopu. Jest to również antropologiczna podróż po obszarach tradycji – Waldemar Kuligowski bierze na warsztat nie tylko polską kulturę ludową, ale także romskie małżeństwa nieletnich czy jugosłowiański patriarchalizm.
Ze „Wstępu”: „Pierwotnie sampling był strategią stworzoną przez awangardowych muzyków, polegającą na wykorzystaniu fragmentu istniejącego już utworu jako elementu nowego. Postępowali tak i Pierre Schaeffer, i The Beatles, i Frank Zappa, a później – w masowej już nieomal skali – didżeje oraz hip-hopowcy. Myślę, że każda nauka jest w istocie intelektualnym samplingiem, kreującym nowe tekstowe partytury z fraz i nut wypracowanych wcześniej przez innych. Nie inaczej dzieje się w przypadku przyjętej przeze mnie w niniejszej książce postawy antropologicznej. Ona zawsze bazuje na fragmencie, karmi się detalem; usprawiedliwia podglądanie i podsłuchiwanie innych; promuje wielozmysłowe czucie świata; nagradza nie tyle technokratycznych inżynierów, co raczej bricoleurów, czyli majsterkowiczów budujących swoje światy ze skrawków, refleksów i cieni”.