vol. XL, no. 3, 2024

Akustemologia historyczna: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość

James G. Mansell
University of Nottingham
ORCID: 0000-0002-3817-0334
Tłumaczenie z języka angielskiego: Iwona Ostrowska
Zakres stron: 23–38
Abstrakt:
Akustemologia historyczna: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Artykuł wytycza pole badan i metodologię historycznej akustemologii – interdyscyplinarnej dziedziny badań skupionej wokół rozumienia dźwięków, słuchaczy i przeszłości w ich historycznym kontekście. Autor powraca do przełomu lat 90. i 00., przyglądając się momentom założycielskim dziedziny, kataloguje współczesne trendy (z politycznością słuchania na czele) i szkicuje przyszłe kierunki badań. Tezą tekstu jest, że historycy i historyczki powinni uznać szersze spektrum przeszłych słuchaczy, nie tylko specjalistów od słuchania, i rozwinąć pogłębioną krytykę swojej własnego poznania-przez-słuch. To szczególnie istotne w kontekście badań historycznych opartych na źródłach niepisanych – archiwach dźwiękowych czy kulturze materialnej – które mają szansę adaptować nowe metody elektroniczne i angażować społeczność słuchaczy poprzez nową publiczną historię dźwiękową (zadanie społeczne historyka dźwięku).
Słowa kluczowe: akustemologia, sound studies, pejzaż dźwiękowy, archiwum, dziedzictwo akustyczne
Abstract:
Historical Acoustemology: Past, Present and Future
This article surveys the field and methodology of historical acoustemology, an interdisciplinary area of study dedicated to understanding past sounds, hearers, and listeners in their historical contexts. The article charts the field’s emergence in the late 1990s and early 2000s, accounts for the field’s present trends (which center on the politics of listening subjectivity), and identifies future directions of inquiry. The article argues that historians should take account of a broader spectrum of past listeners, not just listening experts, and develop greater criticality about their own knowing-through-listening. The article makes the case for a future sound historical field grounded in the analysis of nonwritten sources, particularly sound archives and material culture, and argues that the use of new digital methods and the engagement of listening publics through a new public sound history should also become central to the work of the sound historian.
Keywords: historical acoustemology, sound studies, listening, soundscapes, public sound history
5,00