Czas Kultury 6/2000 (99)
10,00

Numer 6/2000 poświęcony jest muzyce dawnej. Zamieszczamy w nim wybór pieśni z „Piekła” Dante Alighieri. Rafał Jakubowicz rozmawia z Jaromirem Jedlińskim o krakowskiej wystawie prac Tadeusza Kantora „Niemożliwe” przybliżającej nam ważny, a zwykle marginalizowany okres twórczości awangardysty (lata 1963–1973). Marek Wasilewski prezentuje książkę „Tadeusz Kantor. Niemożliwe”, poświęconą działaniom happeningowym i parakonceptualnym artysty. Alicja Knast rozmawia z Jackiem Urbaniakiem o materii kompozytorskiej osnutej tajemnicą, czyli o odczytywaniu zapisów muzyki wieków średnich. Muzycy zespołu Ars Nova opowiadają o płycie „Bogurodzica”. Jacek Kowalski przybliża nam wizerunki romańskich rzeźb z Trzebnicy, a Tadeusz Dobrzański podejmuje się rekonstrukcji trzebnickiej rotty. Jakub Żmudziński recenzuje wystawę poznańskiego Muzeum Instrumentów Muzycznych „Dźwięki z przeszłości”. Tadeusz Żukowski pisze o poezji „syna bogini” Wincentego Różańskiego, a Piotr Kępiński obserwuje pisarzy, krytyków i wydawców, próbując określić sytuację polskiej literatury współczesnej.

W dziale wydarzeń Joanna Nowak komentuje nadmiar reżyserskich pomysłów w spektaklu „Nie-Boska komedia” Krzysztofa Nazara w Starym Teatrze krakowskim. Tomasz Turyn rozważa spojrzenie na Holocaust po filmie Benigniego „Życie jest piękne”, a Katarzyna Taras pisze o filmie Zanussiego „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową”. Edward Pasewicz jako uważny obserwator Tadeusza Pióry na jego wieczorze autorskim w Poznaniu, a Tomasz Stawiszyński złośliwie przegląda Internet.

Polecamy także dział poezji, w tym numerze prezentujemy m.in. utwory Mariusza Grzebalskiego i Wojciecha Burtowego.

Spis treści

Dante Alighieri / Piekło

Kantor

Rozmowa z Jaromirem Jedlińskim / Kantor nie był pedantyczny…
Łukasz Guzek / Dokumentacja: początek historii
Marek Wasilewski / Niemożliwy Kantor
Zbigniew Warpechowski / Kantor
Agnieszka Fryz-Więcek / Tadeusz Kantor – spiskowiec w teatrze

Maciej Gierszewski / Wiersze
Lidia Gruse / Wszyscy święci zmarli
Wojciech Burtowy / Wiersze

Muzyka dawna

Rozmowa z Jackiem Urbaniakiem / Wolę ryzykować
Alicja Knast / Musica Ars Nova
Muzycy Ars Nova o płycie „Bogurodzica”
Jacek Kowalski / Grota Miłości Bożej
Alicja Knast / Tympanon w Trzebnicy
Tomasz Dobrzański / Rekonstrukcja trzebnickiej rotty
Jakub Żmidziński / Dźwięki z zupełnie innego świata

Proza, poezja

Mariusz Grzebalski / Wiersze
Czesław Andruszko / Epifanie Andrieja Płatonowa
Tadeusz Żukowski / „w łunach miasta paliłem korzenie”
Marta Jasicka / Okrucieństwo / Wolność

Salony

Marek Wasilewski / Moje przygody z Tomkiem Kawiakiem
Piotr Kępiński / O pisarzach, koniach na biegunach i roztropnych wydawcach
Zbigniew Warpechowski / Piękno
Robert Wyszyński / Wyjście na śmierć

Teatr

Joanna Nowak / Nie znać dobra ani zła, to jest gra i tylko gra…
Iza Natasza / Czapska Konfrontacje, czyli Lublin w festiwalowym ogniu

Film

Tomasz Tiuryn / Jaki śmieszny Holocaust
Lidia Gruse / Lekcja anatomii
Andrzej Szpulak / Konieczne zwątpienie – niestety
Katarzyna Taras / Życie… lub: Zanussi wątpi

Sztuka

Marek Wasilewski / Świat jako martwa natura
Tomasz Wilmański / Cezary Staniszewski

Recenzje i omówienia

Jerzy Gizella / Bóg, honor i PRL
Maciej Mazurek / Analizy manipulacji
Michał Witkowski / Umetafizycznić śmierć
Michał Witkowski / Negocjacji ciąg dalszy
Tomasz Nowak / Opowieść o Wyspie Zielonej
Beata Wołowicz-Bukwalt / Między zwątpieniem a wierszem

Kalendarium / poznański czas kultury

Ireneusz Zjeżdżałka / Szczerość fotografii Jean-François Joly
Edward Pasewicz / Godzina Pióra

Felieton na początek wieku

Rafał A. Ziemkiewicz / Stawiając piramidy

Złośliwy przegląd prasy

Tomasz Stawiszyński / Problemy żołądkowe, faceci z jajami i nieszczęsny Mauricio

Przegląd zagraniczny

Marek Wittbrot / Sekretny urok melancholii
Marek Śnieciński / „Magnum” w Berlinie

Felietony

Klemens Stróżyński / U nas, za kołem polarnym [32]