Czas Kultury 5/2012 (170)
18,00

W „Kulturofobii” zadajemy sobie pytanie o to, jaka jest dziś pozycja kultury. Podczas gdy w polskich miastach jak grzyby po deszczu mnożą się różnego rodzaju większe i mniejsze międzynarodowe festiwale, galerie świecą pustkami, teatry popadają w coraz to nowe konflikty z lokalnymi władzami, czytelnictwo osiąga statystyczne dno, a lider największej partii opozycyjnej nawołuje do obcinania środków na wydarzenia kulturalne. Odpowiedzi na to, skąd w Polsce biorą się ciągle nowe zastępy kulturofobów, upatrywać można w konsekwentnie od wielu lat uprawianej tak zwanej polityce kulturalnej – pisze o tym Marek Krajewski. Poeta Krzysztof Siwczyk zastanawia się z kolei nad niechęcią do słowa pisanego, a Paulina Skorupska relacjonuje konflikty władz lokalnych z teatrami. Izabela Kowalczyk w swoim eseju pisze o źródłach niechęci do kultury popularnej.

Ponadto w numerze eseje: Stanisława Obirka o postsekularyzmie i Krzysztofa Siatki o twórczości Damiena Hirsta, a także felietony Agaty Araszkiewicz, Adama Poprawy, Edwarda Pasewicza i Krzysztofa Hoffmanna.

Spis treści

Artysta wizytujący

4. Roman Bromboszcz, Stadia egzystencji / To, czego się obawiamy, jest naszą częścią

Kulturofobia

12. Marek Krajewski, Jak namnażać kulturofobów? 10 prostych kroków
18. Cezary Michalski, Kultura – panteon czy zbiorowy grób?
22. Paulina Skorupska, Kto się boi polskiego teatru?
28. Krzysztof Siwczyk, Awersja
32. Izabela Kowalczyk, Skąd bierze się niechęć do kultury popularnej?
42. Piotr Kurka, Historia lęku w czterech obrazach
52. Krzysztof Hoffmann, Zaangażowanie Szczepana Kopyta
60. Stanisław Obirek, Pomiędzy sekularyzmem a postsekularyzmem
68. Michał Marczak, Polecimy na Marsa – rozmowa Doroty Oczak

Esej

74. Krzysztof Siatka, Boże, chroń królową! czyli związek Damiena Hirsta z motylami na kapeluszu siostry żony następcy tronu

Proza

83. Robert Rutkowski, Spotkanie autorskie

Poezja

86. Krzysztof Siwczyk, Dobrostan / Podzwonne / Deklaracja podległości
89. Paulina Zdanowska, Pod stołem / *** [Wystawiony do tego świata]
90. Ninette Nerval, Dla wieszcza / Samotność na Long Island

Pióro

92. Tadeusz Pióro, Wiersze jako obiekty estetyczne, które składają się ze słów – rozmowa Kamili Pawluś
99. Michał Larek, Poezja, czyli kulturowe kłusowanie. O wierszach Tadeusza Pióry

Recenzje i omówienia

106. Łukasz Saturczak, Ze śmiercią mu do twarzy (Jerzy Pilch, Dziennik, Warszawa 2012)
108. Maria Delimata, Cygan jaki jest, każdy widzi? (Lidia Ostałowska, Cygan to Cygan, Wołowiec 2012)
110. Urszula Pawlicka, Powieść-do-przeżycia (Italo Calvino, Jeśli zimową nocą podróżny, Warszawa 2012)
114. Marta Senk, Kryminał w służbie społeczeństwa (Maj Sjöwall, Per Wahlöö, Zabójca policjanta, Warszawa 2012)
116. Jacek Uglik, Uniwersalna Formuła Spisku (Umberto Eco, Cmentarz w Pradze, Warszawa 2011)
118. Marianna Michałowska, Fotografia między twórczością i instytucją (Adam Mazur, Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku, Kraków 2012)
121. Jerzy Wiśniewski, Wielki testament (Gustav Leonhardt, A tribute to Gustav Leonhardt. The last recording, Alpha, 2012)
124. Krzysztof Hoffmann, Kultura jako źródło polityki. Między pismami

Felietony

128. Adam Poprawa, Unplugged, czyli bezwtyczkowe. Trafki z imentu
131. Edward Pasewicz, Pamflet na wszystkich ludzi (11). Podręcznik do leżenia
134. Agata Araszkiewicz, Matrofobia jako źródło cierpień? (czyli łechtaczka mojej matki). Cover story

146. Summary
148. Noty o autorach