Hasło „wybierzmy przyszłość”, jeszcze nie tak dawno politycznie nośne, straciło w ostatnich kilku latach na atrakcyjności. Niniejszy numer „Czasu Kultury” poddaje analizie kilka przykładów retrotopii męskości. Ponadto odwołując się do sztuki i literatury kobiet, próbujemy odpowiedzieć na pytania: co jest pociągającego w niszczeniu materialnych obiektów i niematerialnych znaczeń kulturowych? czy chodzi o pragnienie stawania się widzialnymi/podmiotowymi/aktywnymi?

Czas Kultury 4/2017 (195)
Manifestacje obywatelskie
Piszemy o ich motywach, emocjach, postulatach i artefaktach. O kulturowej czarnej skrzynce społecznych protestów, które wyznaczają nowe drogi zaangażowania Polek i Polaków.
Krzysztof Hoffmann, Krzysztof Podemski – redaktorzy prowadzący
Tanatoturystyka
Turystyka to podróżowanie dla rozrywki, tanatoturystyka natomiast wiedzie do miejsc morderstw, katastrof, masowej śmierci. Choć już antyczni Rzymianie udawali się do ruin Pompejów, a pierwsi chrześcijanie do grobów męczenników, to tanatyczne podróże osobnym zjawiskiem stały się dopiero teraz. Dlatego pytamy, kim jest tanatoturysta, jak pamięć zmienia się w towar, a dawna tragedia w nową atrakcję?
Waldemar Kuligowski – redaktor prowadzący
MANIFESTACJE OBYWATELSKIE
6. Krzysztof Podemski, Manifestacje w polskiej kulturze politycznej
12. Magdalena Nowicka-Franczak, Dylematy (nie)zaangażowanego badania dyskursu w czasach społeczno-politycznego przesilenia
21. Rafał Drozdowski, Jak i po co badać wizualność protestów społecznych?
27. Dorota Rancew-Sikora, Magdalena Steciąg, „Niech się bawią”? O związkach radykalności z karnawałem na demonstracjach publicznych kobiet
35. Bartosz Ślosarski, Czarne skrzynki i Czarny Protest. O roli artefaktów w mobilizacjach społecznych
42. Maciej Kowalewski, Architektura przestrzeni politycznej: plac Solidarności w Szczecinie
50. Ireneusz Krzemiński, Narodowo-katolicka mowa o Polsce. Obrońcy krzyża przed Pałacem Prezydenckim
POEZJA
65. Adam Raczyński, Wietrznik / Melonik / *** [Ołówek z magazynu mebli]
68. Marcin Czerwiński, Ostatnia wieczerza / Na słabą zimę / Na koniec grudnia 2016 / Realność
TANATOTURYSTYKA
74. Rafał Orzechowski, Kamila Mikołajczak, Rola „miejsc pamięci” w kształtowaniu pamięci zbiorowej – tanatoturystyka jako element polityki historycznej
80. Maja Biernacka, Dolina Poległych w Hiszpanii. Między narodowym katolicyzmem a utowarowieniem pamięci
86. Bogna Kociołowicz-Wiśniewska, Urban exploration. Upamiętniając miejsca niepamięci, ożywiając miejsca martwe
91. Tomasz Błaszczyk, Szpital „Dziekanka” w Gnieźnie jako obiekt tanatoturystyczny. Istotny potencjał, niewykorzystany walor
MACIERZYŃSKI
104. Rozmowa Joanny Sikorzanki z Piotrem Macierzyńskim, Przy Holokauście wszystkie nasze problemy mogą okazać się małe
110. Piotr Macierzyński, Lektion eins / Reżim / W kulturze zachodu / *** [jestem jak z opowiadania „Głodomór” Franza Kafki] / *** [na wyspie Utøya urządził sobie strzelnicę]
PROZA
114. Ferenc Sánta, tłumaczenie: Jerzy Celichowski, Było nas wielu
AKTOR/KA DO GRANIA
119. Rozmowa Uli Kijak z Anną Ilczuk i Michałem Opalińskim, „RÓBCIE!”
ESEJ
127. Wojciech Hamerski, Wzniosłość! Ironia? Mistyfikacje Edgara Allana Poego
137. Józef Jaskulski, Sztafaże / Ślady poboczne
NA WARSZTACIE
143. Piotr Kuligowski, Podróż po kapitalizmie
FELIETON
148. Adam Poprawa, Na korabiu
150. Anna Pamuła, Gdzie pochować terrorystów
152. Agata Araszkiewicz, „Manifa się skończyła, a my ciągle idziemy…”
156. Biogramy
160. Summaries