Czas Kultury 4-5/2002 (109-110)
0,00

Kolejny numer „Czasu Kultury” porusza temat tożsamości i muzyki w globalizującym się świecie. Muzyka stanowi ogromnie ważny element identyfikacji narodowej, religijnej i kulturowej. Granie i słuchanie muzyki, to nie tylko wybór czysto estetyczny, ale również światopoglądowy. Antropolog kultury Wojciech Burszta w rozmowie z Jakubem Żmidzińskim stwierdza m.in., że po 11 września 2001 intelektualiści zachodni nie potrafią poradzić sobie ze swoim tolerancyjnym ale relatywistycznym podejściem do innych kultur. Teraz najważniejsze jest to, by odmienne kultury mogły odnaleźć swój głos w globalizującej się kulturze. Muzyka jest najbardziej widocznym elementem tego procesu. Teksty znalazły świetne dopełnienie ikonograficzne w postaci zdjęć Agnieszki Jackowiak, wykonanych na słynnym jarmarku w siedmiogrodzkim Negreni.

W numerze ponadto przeczytać można o najważniejszych wydarzeniach teatralnych w Poznaniu (Malta 2002, „Helmucik” w Teatrze Polskim, „Pokojówki” w Teatrze Nowym), rozmowę z kuratorami Fundacji Foksal w Warszawie i zapis debaty zorganizowanej przez Fundację Sztuka i Współczesność na Zamku Ujazdowskim Warszawie, zatytułowanej „Odpowiedzialność ekonomiczna w kulturze”.

Spis treści

Etno-strefy

Jakub Żmidziński rozmawia z Wojciechem J. Bursztą
Świat naczyń połączonych. O tożsamości i muzyce w globalizującym się świecie

Jakub Żmidziński
Muzyka znaczy tożsamość

Anna Nacher
Karpackie haiku między jednym oceanem a drugim

Tomasz Janas rozmawia z Maciejem Rychłym
Przepowiadanie przeszłości

Krzysztof Piekarczyk
Folk w cyberprzestrzeni. „Kwas chlebowy – folkowa coca-cola?”

Marek Styczyński
Tożsamość w muzyce

Marcin Skrzypek
Niemedialne, ale prawdziwe

Tomasz Janas
Nowa tradycja. Czy nowa tożsamość?

Agnieszka Jackowiak
Jarmark w Negreni

Rozmowa

Agata Jakubowska rozmawia z twórcami Fundacji Galerii Foksal
Nasza praca jest twórcza…

Wydarzenia

Joanna Nowak
MALTA – bardziej serio / MALTA 2002, Poznań

Katarzyna Michalak
Ciało jako pismo mody / Deichtorhallen, „Archeology of Elegance”, Hamburg 26.04. – 25.08.2002

Blanka Brzozowska
Wesele w deszczu / „Monsunowe wesele”, reż. Mira Nair

Łukasz Zaorski-Sikora
Poszukiwacze zaginionej tożsamości / „Łódź/Boot/Лодка/Lodke”, Łódź 7–-8.06.2002

Maria Janiszewska
Ile w nas zła… / „Helmucik” Ingmara Villqista, reż. Paweł Łysak, Teatr Polski w Poznaniu, prapremiera 25.06.2002

Andrzej Górny
Nie wymkniesz się… / „Pokojówki” Jeana Geneta, reż. Krzysztof Nazar, Teatr Nowu w Poznaniu, premiera 15.03.2002

Recenzje i omówienia

Michał Larek
Czas na zmianę / Natasza Goerke „47 na odlew”

Karol Maliszewski
Głosy z „bezbrzeżnej podróży” / Roman Honet „serce”

Elżbieta Fijoł
This game has no name, czyli historyczne zwycięstwo czerwonego nad czerwonym / Wiktor Olegowicz Pielewin „Generacja P”

Jerzy Gizella
Nic się nie dzieje w godzinach szczytu / Krzysztof Gryko „Godziny szczytu”

Marcin Frątczak
Śpiew pozostaje / Josif Burg „Okruchy”

Małgorzata Dawidek-Gryglicka
Oczy szeroko zamknięte – czyli widzenie widzenia / Leszek Brogowski „Powidoki i po… Unizm i Teoria widzenia Władysława Strzemińskiego”

Tomasz Janas
Eksplozja / Vitold Rek’s Kapela Resovia „The Polish Folk Explosion”

Tomasz Janas
Głos Karpat / Karpaty Magiczne „Ethnocore3″

Tomasz Janas
Śpiewanie wiosny / „Budemo wesnu spiwaty”

Tomasz Janas
Tak grał Maja / „Majowe granie”

Jakub Żmidziński
Gorejące kolędy / Muzykanci „Gore gwiazda”

Jakub Żmidziński
Opowieść o narodzeniu bożego Synaczka / Kapela Brodów „Kolędy i inne pieśni”

Polemika

Jacek Kowalski
Irreligia dosłownie i do bólu, czyli przypomnienie kilku prawd zamiast fałszów albo król jest nagi

Izabela Kowalczyk
O napiętnowaniu

Felietony

Włodzimierz Fenrych
Paski na czole

Klemens Stróżyński
U nas, za kołem polarnym [41]

Aneks

Elżbieta Podleśna, Andrzej Celiński, Dorota Ilczuk, Janusz Palikot, Przemysław Pohrybieniuk, Ewa Łabna-Falencka, Mariusz Łukasiewicz, Andrzej Wajda, Ferdynard Ruszczyc, Krzysztof Czyżewski, Wojciech Krukowski
Odpowiedzialność ekonomiczna w kulturze – pragmatyzm i etyka