Czas Kultury 2/2016 (189)
24,00

„Podejrzewaj, podejrzewaj nieustannie”,
bo teorie spiskowe wcale nie są takie złe.

Bo teorie spiskowe to formy interpretacji,
które modelują rzeczywistość
w kontrze do oficjalnych stanowisk.

Bo „teorie spiskowe są popularną i wewnętrznie zróżnicowaną
formą myślenia o władzy, której coraz mniej osób ufa”,
o czym przeczytacie w rozmowie z Franciszkiem Czechem.

Bo zrozumienie mechanizmów działania teorii spiskowych jest pomocne
w diagnozie dominującego dziś w humanistyce paradygmatu „cultural studies”,
o czym przekonuje Clare Birchall.

Bo konspiracjonizm to próba przywrócenia
poczucia kontroli nad Historią, na co wskazuje Jan Molina, poszukując uzasadnień
dla teorii spiskowych w projekcie oświecenia.

Bo nawet najbardziej zwariowane teorie spiskowe mają swoją wewnętrzną prawdę. Opowieści o zombie wyrażają lęk przed władzą koncernów, czego dowodzi Ksenia Olkusz, a fantazje o imperialnej potędze pogańskich Słowian zaspokajają głód wielkich narracji, jak przekonują Konrad Kośnik i Justyna Filipiuk.

Bo ostatecznie „wszyscy jesteśmy zwolennikami teorii spiskowych”.

Open Access English Version

Spis treści

TEORIE SPISKOWE

5. Wojciech Hamerski, Krzysztof Hoffmann. Podejrzewaj, podejrzewaj nieustannie
10. z Franciszkiem Czechem rozmawiają Wojciech Hamerski i Krzysztof Hoffmann. Wszyscy jesteśmy zwolennikami teorii spiskowych
21. Clare Birchall. Być może masz paranoję, ale oni faktycznie chcą cię dopaść. Studia kulturowe o teoriach spiskowych i jako teorie spiskowe
37. Beata Koper, Jakub Misun. „Ziarno prawdy” jako nieklasyczna narracja spiskowa
46. Jan Molina. Spiskowa dialektyka Oświecenia
55. Piotr Urbanowicz. Metafizyczna rozpacz. Mesjanizm a teorie spiskowe w polskiej przestrzeni medialnej
64. Marta Habdas. Taśmy prawdy – materialne oblicza teorii spiskowych
73. Ksenia Olkusz. Nikt nie jest bez winy. Teorie spiskowe w literackich narracjach zombiecentrycznych
82. Konrad Kośnik, Justyna Filipiuk. Słowiańskie teorie spiskowe jako pozanaukowe narracje historyczne
92. Maja Biernacka, Al-Kaida czy ETA? Alternatywna wizja zamachów terrorystycznych w Madrycie
98. Małgorzata Balcerzak. Nic nie jest prawdą, wszystko rzeczywiście się wydarzyło

ESEJ

107. Maciej Parowski. Kukułka na koniu trojańskim
116. Błażej Warkocki. Poezja w czasach realnego kapitalizmu

PROZA

133. Marko Kravos. Czerwoni, biali i bezgłowi
137. Boris Pahor. Przejaw wyższej kultury

POEZJA

143. Pietus. Wchodzę w wiersz / Bez
144. Paweł Tański. dziewczynka z podrapanym prawym policzkiem / ballada o czarnym szymonie / korytarze pełne punktów

NA WARSZTACIE

149. Wojciech Hamerski. Niewidoczny korzeń. Wokół współczesnej „kultury konspiracji”
159. Arkadiusz Kalin. Odzyskiwanie Ziem Odzyskanych – cdn.?
169. Agnieszka Kosmecka. Tęsknota za całością

FELIETON

179. Adam Poprawa. W kraju delt i elipsonów; nie wyłącznie, choć i tak nazbyt
183. Edward Pasewicz. Pamflet na wszystkich ludzi (31)
186. Agata Araszkiewicz. Spisek przeciwko kobietom

195. Biogramy
199. Summary