Czas Kultury 2-3/2003 (113-114)
14,00

„Czas Kultury” 2-3/2003 poświęcony jest m.in. zagadnieniom cenzury obyczajowej i swobody wypowiedzi artystycznej. Numer został żartobliwie zatytułowany „Dozwolone od lat 18”, co zbiega się z 18 rokiem istnienia naszego pisma. W numerze publikujemy esej Marka Krajewskiego o funkcjonowaniu zakazów w przestrzeni publicznej. Jest to kolekcja fotografii wraz ze słownym komentarzem, która pokazuje zapomniane, nieaktualne bądź absurdalne znaki zakazu, które nadal funkcjonują w Poznaniu.

Publikujemy też analizę dotyczącą swobody wypowiedzi artystycznej w myśl orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, rozmowę o cenzurze obyczajowej w PRL, tekst o funkcjonowaniu cenzury obyczajowej w Japonii oraz rozmowę przeprowadzoną przy okazji warszawskiej wystawy Nan Goldin.

Ponadto w numerze prezentujemy obszerny, niepublikowany dotąd w Polsce, esej Jose Luisa Borgesa o „O Poezji”. Jak zawsze w „Czasie Kultury” publikujemy bogaty dział recenzji i omówień wydarzeń artystycznych.

Spis treści

Dozwolone od lat 18
Marek Krajewski
Zakazy! Przestrzeń publiczna

Anna Maślaczyńska
Swoboda wypowiedzi artystycznej w myśl orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

Violetta Sajkiewicz
Będę twoim lustrem

Konferencja prasowa przed otwarciem wystawy Nan Goldin
Wszystkie formy miłości

Z Nan Goldin rozmawiają Adam Mazur i Paulina Skirgajłło-Krajewska
Fotografia uratowała mi życie

Wiesław Rządek
Skrajne przypadki otaku. Erotyka w kulturze popularnej Japonii

Z Ireneuszem Krzemińskim rozmawia Agata Jakubowska
Świństwa w królewskim mieście

Z Tadeuszem Zaborowskim rozmawia Krzysztof A. Pijarowski
Dyskutowaliśmy o moralności

Lech Bukowski
Co jest właściwie jasnego w przedmiocie: Sade

Poezja
Adam Wiedemann
Anna German / Śpiochy

Joanna Obuchowicz
nad u życie / odkrywanie czosnku na potrzeby wyrobu tortów i lodów waniliowych / staję się słowem które mówię do ciebie (choć głównie topnieję)

Proza
Leonora Carrington
Debiutantka

Agnieszka Taborska
Ostatnia surrealistka Leonora Carrington

Monika Mostowik
rzecz o robaczkach świętojańskich / niby dlaczego miałabym być kobietą / tyle razy

Wydarzenia
Marek Wasilewski
Artysta XXI wieku / Matthew Barney „The Cremaster Cycle”, Muzeum Solomon R. Guggenheim, Nowy Jork 21.02.–11.06.2003

Katarzyna Michalak
Ubrane w nagość / Helmut Newton „Work”, Kunsthalle Krems, 13.10.2002–30.03.2003

Izabela Kowalczyk
„ja=które=umiera” w pracach Konrada Kuzyszyna / Konrad Kuzyszyn, Galeria AT, Poznań 17–21.02.2003

Małgorzata Dawidek-Gryglicka
Television / Wolf Vostell „Television”, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 22.11.–15.12.2002

Korespondencja
Joanna Mieszko-Wiórkiewicz
Kino bez końca / Berlinale 2003

Recenzje i omówienia
Urszula Śmietana
Czytać z nożem w ręku / Jáchym Topol: „Siostra”, „Anioł”

Karol Maliszewski
Generalna próba głosu / „Tekstylia, o rocznikach siedemdziesiątych”

Paweł Leszkowicz
Ciała i władze / Izabela Kowalczyk „Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90.”

Marcin Frątczak
Oczywistość / Imre Kertész „Los utracony”

Marcin Frątczak
Nocne (z)jawy / Jerzy Sosnowski „Linia nocna. Singels Collection”

Marcin Frątczak
Nieprawdopodobne, ale prawdziwe / Henning Mankell „Fałszywy trop”

Krzysztof Gryko
Narew Dream / Julia Fiedorczuk „Listopad nad Narwią”

Jerzy Gizella
„Wydzieliny wrażliwości” / Michał Kaczyński „Warszawa płonie”; MLB „No i tak”; Bartosz Muszyński „Lane Limbo”; Jan Riesenkampf „jan.riesenkampf.com”; Wojciech Wilczyk „Eternit”

Felietony
Włodzimierz Fenrych
Wędrowny Ptak

Klemens Stróżyński
U nas, za kołem polarnym [44]

Suplement
Jorge Luis Borges
Poezja

George Quasha
Przemawiające portrety. Twarz sztuki mówi, czym jest