Czas Kultury 1/2011 (159)
18,00

Pierwszy tegoroczny zeszyt „Czasu Kultury” pisma w całości poświęcamy na nowo odkrywanej tradycji muzycznej. Współczesna oferta muzyczna jest niezmiernie bogata, mieszają się w niej przeróżne style, estetyki, a nierzadko tymczasowe mody. Dopiero dzisiaj zyskaliśmy fascynującą możliwość oglądu całego muzycznego uniwersum, we wszystkich przejawach jego piękna. Fenomen popularności muzyki dawnej przybliża Witold Paprocki. Bohdan Pocieja pisze o związkach między muzyką a filozofią, a Jerzy Wiśniewski przybliża niezwykły świat kantat Jana Sebastiana Bacha. Nie brak także współczesnych wątków: Piotr Podlipniak prezentuje kontrowersyjne spojrzenie na muzykę z perspektywy neurobiologicznej. Oddaliśmy również głos samym muzykom – o źródłach swoich artystycznych inspiracji opowiedzą Leszek Możdżer i Wacław Zimpel.

W numerze ponadto rozmowa z Mariuszem Grzebalskim, esej o ubiegłorocznym nobliście Mario Vargasie Llosie, bogaty dział recenzji oraz felietony naszych stałych autorów: Agaty Araszkiewicz i Edwarda Pasewicza

Spis treści

Artysta wizytujący

4. Piotr Bosacki. Nuty i sny

Muzyczny

12. Piotr Podlipniak. Kaprys sprytnej małpy. O muzyce, nauce, ptakach i Marsjanach
20. Bohdan Pociej. Klucz filozoficzny
32. Dymitr Olszewski. Rytm
46. Witold Paprocki. Muzyka dawna. Nieznane oblicze kontrkultury
56. Jerzy Wiśniewski. Z dawnego świata do globalnej wioski. O kantatach Jana Sebastiana Bacha
68. Leszek Możdżer. Potrzebuję żywej publiczności – rozmowa Adama Adamczyka i Tomasza Zarębskiego
76. Wacław Zimpel. Przekroczyć ograniczenia materii – rozmowa Adama Adamczyka i Tomasza Zarębskiego

Poezja

86. Mariusz Grzebalski. Niepotrzebnie… / Noc w teatrze / To / Zadania

Rozmowa

90. Mariusz Grzebalski. Przeczekać samego siebie – rozmowa Jerzego Borowczyka i Michała Larka

Esej

99. Adam Adamczyk. Dwie głowy Kozła i jedna mała głowa

Proza

109. Jacek Andrzej Chorzewski. Takie czasy…

Recenzje i omówienia

114. Jacek Uglik. Czarna msza liberałów (John Gray, Czarna msza. Apokaliptyczna religia i śmierć utopii, Kraków 2009)
116. Adam Tyszka. O wojnie inaczej (Wojciech Albiński, Achtung! Banditen!, Warszawa 2009)
118. Jacek Bierut. Walce (Adam Poprawa, Walce wolne, walce szybkie, Poznań 2009)
121. Elżbieta Winiecka. Sztuka jako emetyk (Tomasz Bocheński, Witkacy i reszta świata, Łódź 2010)
125. Anna Karolina Wódkowska. Czar brzydkich słów (Janusz Rudnicki, Śmierć czeskiego psa, Warszawa 2009)
128. Małgorzata Zgaińska. Egzamin z cyberpoezji (Roman Bromboszcz, U-man i masa, Łukasz Podgórni, noce i pętle, Tomasz Pułka, Zespół Szkół, Kraków 2010)
131. Katarzyna Kończal. Świadkowie cudów (Śmierć spóźnia się o minutę. Trzy rozmowy Teresy Torańskiej: Bristiger, Głowiński, Rotfeld, Warszawa 2010)
133. Tomasz Zarębski. Jak to jest być dzieckiem? (Alison Gopnik, Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia, Warszawa 2010)
137. Agnieszka Szczepanek. Kamp w FANTAS(Y)tycznej formie (Alison Goodman, Eon. Powrót lustrzanego smoka, Warszawa 2009)
140. Maria Delimata. Kryminał uczy się słuchać (Henning Mankell, Mężczyzna, który się uśmiechał, Warszawa 2010)
143. Adam Adamczyk. Jak (nie) grać Beethovena (Ludvig van Beethoven, Violinkonzert op 61, Romanzen für Violine & Orchester Nr 1 & 2; Violinkonzert D-Dur WoO 5, NAÏVE 2009)
145. Witold Paprocki. Chopin raz jeszcze (Maria Pomianowska i przyjaciele, Chopin na 5 kontynentach, CM Records 2010, Levity, Chopin Shuffle, Universal Music Polska 2010, Magdalena Wojciechowska, Janusz Prusinowski Trio, Śpiewaczki z Gałek Rusinowskich, Rytel, Fantazja na tematy polskie, Słuchaj Uchem 2010)
147. Tomasz Janas. Pasja i improwizacja (Undivided, The Passion, Hera, Hera, Multikulti Records 2010)
150. Łukasz Grodziński. Zdjęcie teorii. Między pismami

Felietony

152. Edward Pasewicz. Kafka exploit. Podręcznik do leżenia
158. Agata Araszkiewicz. Miłość lesbijska w operze. Cover story