Czas Kultury 1/2002 (106)
nakład wyczerpany

Czworonożny przyjaciel człowieka doczekał się takiego momentu, w którym sztuka zwróciła się w jego kierunku. W Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris na przełomie lutego i marca 2002 roku odbyła się wystawa „Pies w sztuce polskiej”, której tematykę można było – zdaniem Marka Wasilewskiego – odebrać jako swoistą prowokację intelektualną. Wystawa stałą się przyczynkiem do tematu numeru „Czasu Kultury”. Do psiej symboliki sięga Jacek Kowalski w tekście o średniowiecznych dziełach sztuki. Monika Bakke pisze o relacji pies-człowiek, w której psia lojalność jest zazwyczaj wystawiana na próbę. O załamaniu antropocentryzmu w sztuce rosyjskiej i dyskusjach nad równością zwierząt z artystą Olegiem Kulikiem rozmawia Olesya Ostrovska. A Martin Zet opisuje interesujący pomysł artystyczny, obserwowany na ulicach Pragi oraz prezentuje cykl swoich zdjęć bezdomnych psów z europejskich miast. Psy są również tematem minimalistycznych wideo Williama Wegmana, którego twórczość wspomina Robert Arnold. Pojawiają się w filmach (tekst Blanki Brzozowskiej) oraz literaturze chińskiej („Psie opowieści” Wanga Yena).

Spis treści

Pies w sztuce polskiej
Marek Wasilewski
Pies w sztuce polskiej

Monika Bakke
Więź

Olesya Ostrovska rozmawia z Olegiem Kulikiem
Wściekły Pies Oleg Kulik

Robert Arnold
W kwestii psów: osobista odpowiedź Williamowi Wegmanowi

Jacek Kowalski
Pies średniowieczny

Michał Pawleta
Pies w świecie człowieka przeszłości

Krzysztof Pijarowski rozmawia z Andrzejem Lisowskim
Bo w człowieku drzemie potrzeba konkurencji…

Blanka Brzozowska
Podwójne życie Mexico City, czyli pieska miłość

Piotr Mitzner
Psi bracia Jarosława Iwaszkiewicza

Wang Yen
Psie opowieści

Martin Zet
Psy też

Poezja
Erna Rosenstein
Za oknem… daleko… (Wciąż)

Mariusz Kruk
Wiersze o psach i wilku

Elżbieta Piotrowska
As

Wydarzenia
Iza Kowalczyk
Tabu irreligii / Irreligia. Morfologia nie-sacrum w sztuce polskiej, Atelier 340 Muzeum w Brukseli, 5.10.2001 – 27.01.2002

Olesya Ostrovska
Między sztuką i marketingiem / wystawa artystów ukraińskich, Kijów 15.12.2001 – 10.02.2002

Małgorzata Dawidek-Gryglicka
Kocham Cię z daleka – zwodnicze wyznanie / Kocham Cię z daleka, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 17.12.2001 – 13.01.2002

Joanna Nowak
Jak stare wino… / William Szekspir: Sen nocy letniej, reż. i scen. Jerzy Grzegorzewski, Teatr Narodowy, Warszawa, premiera: 16.12.2001

Anna Jarmuszkiewicz
Festiwal wielokrotny / Festiwal Leniców w Poznaniu, 3–28.02.2002

Tomasz Wilmański
Galeria AT 2001

Recenzje i omówienia
Urszula Śmietana
Świat (bez) kobiet / Agnieszka Graff „Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym”; Ewa Kondratowicz „Szminka na sztandarze. Kobiety Solidarności 1980–1989. Rozmowy”

Jerzy Gizella
Szkiełko i oko / Julian Kornhauser „Było, minęło”

Jacek BIerut
Panksnotded? / Krzysztof Varga „Teuila”

Tomasz Janas
Rymując o sobie / Fisz „Na wylot”

Tomasz Janas
Izraela życie po życiu / Izrael „Życie jak muzjka”

Kuba Antowski
W poszukiwaniu pereł. Muzyczne rozstaje / CD „Rozstaje 2000” vol. 1, vol. 2

Dorota Niemczyk
Odkrywanie „Źródeł” / seria „Muzyka Żródeł”

Korespondencje
Joanna Wiórkiewicz
Kabulgate, czyli wyimki z prasy niemieckiej i nie tylko

Deborah Schultz
In absentia
Książka telefoniczna
Natasza Goerke
Szukając pierwszego zdania

Felietony
Zbigniew Warpechowski
Maksymalizm

Włodzimierz Fenrych
Okinawa

Klemens Stróżyński
U nas, za kołem polarnym [38]