Hasło „wybierzmy przyszłość”, jeszcze nie tak dawno politycznie nośne, straciło w ostatnich kilku latach na atrakcyjności. Niniejszy numer „Czasu Kultury” poddaje analizie kilka przykładów retrotopii męskości. Ponadto odwołując się do sztuki i literatury kobiet, próbujemy odpowiedzieć na pytania: co jest pociągającego w niszczeniu materialnych obiektów i niematerialnych znaczeń kulturowych? czy chodzi o pragnienie stawania się widzialnymi/podmiotowymi/aktywnymi?

Czas Kultury 1/2002 (106)
Czworonożny przyjaciel człowieka doczekał się takiego momentu, w którym sztuka zwróciła się w jego kierunku. W Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris na przełomie lutego i marca 2002 roku odbyła się wystawa „Pies w sztuce polskiej”, której tematykę można było – zdaniem Marka Wasilewskiego – odebrać jako swoistą prowokację intelektualną. Wystawa stałą się przyczynkiem do tematu numeru „Czasu Kultury”. Do psiej symboliki sięga Jacek Kowalski w tekście o średniowiecznych dziełach sztuki. Monika Bakke pisze o relacji pies-człowiek, w której psia lojalność jest zazwyczaj wystawiana na próbę. O załamaniu antropocentryzmu w sztuce rosyjskiej i dyskusjach nad równością zwierząt z artystą Olegiem Kulikiem rozmawia Olesya Ostrovska. A Martin Zet opisuje interesujący pomysł artystyczny, obserwowany na ulicach Pragi oraz prezentuje cykl swoich zdjęć bezdomnych psów z europejskich miast. Psy są również tematem minimalistycznych wideo Williama Wegmana, którego twórczość wspomina Robert Arnold. Pojawiają się w filmach (tekst Blanki Brzozowskiej) oraz literaturze chińskiej („Psie opowieści” Wanga Yena).
Pies w sztuce polskiej
Marek Wasilewski
Pies w sztuce polskiej
Monika Bakke
Więź
Olesya Ostrovska rozmawia z Olegiem Kulikiem
Wściekły Pies Oleg Kulik
Robert Arnold
W kwestii psów: osobista odpowiedź Williamowi Wegmanowi
Jacek Kowalski
Pies średniowieczny
Michał Pawleta
Pies w świecie człowieka przeszłości
Krzysztof Pijarowski rozmawia z Andrzejem Lisowskim
Bo w człowieku drzemie potrzeba konkurencji…
Blanka Brzozowska
Podwójne życie Mexico City, czyli pieska miłość
Piotr Mitzner
Psi bracia Jarosława Iwaszkiewicza
Wang Yen
Psie opowieści
Martin Zet
Psy też
Poezja
Erna Rosenstein
Za oknem… daleko… (Wciąż)
Mariusz Kruk
Wiersze o psach i wilku
Elżbieta Piotrowska
As
Wydarzenia
Iza Kowalczyk
Tabu irreligii / Irreligia. Morfologia nie-sacrum w sztuce polskiej, Atelier 340 Muzeum w Brukseli, 5.10.2001 – 27.01.2002
Olesya Ostrovska
Między sztuką i marketingiem / wystawa artystów ukraińskich, Kijów 15.12.2001 – 10.02.2002
Małgorzata Dawidek-Gryglicka
Kocham Cię z daleka – zwodnicze wyznanie / Kocham Cię z daleka, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 17.12.2001 – 13.01.2002
Joanna Nowak
Jak stare wino… / William Szekspir: Sen nocy letniej, reż. i scen. Jerzy Grzegorzewski, Teatr Narodowy, Warszawa, premiera: 16.12.2001
Anna Jarmuszkiewicz
Festiwal wielokrotny / Festiwal Leniców w Poznaniu, 3–28.02.2002
Tomasz Wilmański
Galeria AT 2001
Recenzje i omówienia
Urszula Śmietana
Świat (bez) kobiet / Agnieszka Graff „Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym”; Ewa Kondratowicz „Szminka na sztandarze. Kobiety Solidarności 1980–1989. Rozmowy”
Jerzy Gizella
Szkiełko i oko / Julian Kornhauser „Było, minęło”
Jacek BIerut
Panksnotded? / Krzysztof Varga „Teuila”
Tomasz Janas
Rymując o sobie / Fisz „Na wylot”
Tomasz Janas
Izraela życie po życiu / Izrael „Życie jak muzjka”
Kuba Antowski
W poszukiwaniu pereł. Muzyczne rozstaje / CD „Rozstaje 2000” vol. 1, vol. 2
Dorota Niemczyk
Odkrywanie „Źródeł” / seria „Muzyka Żródeł”
Korespondencje
Joanna Wiórkiewicz
Kabulgate, czyli wyimki z prasy niemieckiej i nie tylko
Deborah Schultz
In absentia
Książka telefoniczna
Natasza Goerke
Szukając pierwszego zdania
Felietony
Zbigniew Warpechowski
Maksymalizm
Włodzimierz Fenrych
Okinawa
Klemens Stróżyński
U nas, za kołem polarnym [38]