Prosta historia o miłości
13 czerwca 2018

Prosta historia o miłości

„Zimna wojna” ma w sobie coś paradoksalnego. Opowiada bowiem niezwykle prostą historię, w której udało się zawrzeć dramat polskiego społeczeństwa całego ostatniego półwiecza. Pawlikowski dodatkowo dokonał tego bez sięgania po wielkie metafory, bez prześwietlania politycznych zawiłości czy wskazywania na ideologiczne spory...

Antywzorce i możliwości emancypacyjne
12 czerwca 2018

Antywzorce i możliwości emancypacyjne

Głównym zadaniem „Antywzorców” pod redakcją Karoliny Sikorskiej jest analiza tego, jak poszczególne praktyki artystyczne mierzą się z dominującymi porządkami społeczno-kulturowymi. Analizy oparte są głównie o case studies, choć nie brak tu subiektywnych doświadczeń artystów i pracowników pola sztuki, szerszej perspektywy teoretycznej oraz namysłu nad możliwościami politycznymi sztuki w ogóle...

Kobieta w Wenecji. Śladami architektek na 16. Biennale Architektury
11 czerwca 2018

Kobieta w Wenecji. Śladami architektek na 16. Biennale Architektury

Architektura jest profesją zdominowaną przez mężczyzn. Na wydziałach architektury średnio 60 procent studentów stanowią kobiety, jednak w praktyce tylko około 10 procent kobiet prowadzi później własne pracownie...

Cisza = Śmierć
08 czerwca 2018

Cisza = Śmierć

Robin Campillo w swoim najnowszym filmie stawia czoło przede wszystkim społecznej obojętności i homofobicznej paranoi państwowej. Na początku lat 90. środowisko LGBT oczekiwało tylko jednego – dostępu do leków oraz wzmożonych działań profilaktycznych...

Nuda cynizmu, czyli „Suits” i „House of Lies”
07 czerwca 2018

Nuda cynizmu, czyli „Suits” i „House of Lies”

Nie potrafię sobie przypomnieć, dlaczego zaczęłam oglądać „Suits”. „House of Lies” z kolei oglądałam z nadzieją na odświeżenie nużącej już formy i powtarzającego się schematu: kryzys – jeszcze większy kryzys – rozwiązanie i przebłysk makiawelicznego geniuszu – triumf – puenta...

Nieprawdziwa historia
05 czerwca 2018

Nieprawdziwa historia

Roman Polański jest mistrzem thrillera psychologicznego. I nikt mu już tego miana nie odbierze, choć trzeba przyznać, że sam reżyser robi wiele, by tak się stało. Jego „Prawdziwa historia” wygląda jak całkowicie niezaplanowany pastisz autorskiego stylu twórcy „Dziecka Rosemary”, w którym po kolei zostają wypunktowane wszelkie możliwe absurdy i niekonsekwencje jego ulubionego gatunku...

Pierwszy rzut: „Prymityw” Marcina Kołodziejczyka i „Bardo” Agnieszki Szpili
04 czerwca 2018

Pierwszy rzut: „Prymityw” Marcina Kołodziejczyka i „Bardo” Agnieszki Szpili

Debiuty powieściowe Marcina Kołodziejczyka i Agnieszki Szpili łączy bardzo wiele i to na kilku poziomach. W ujęciu najogólniejszym, biorącym pod uwagę temat, „Prymityw” i „Bardo” konstruują nam piekło polskich stereotypów...

Just come to me, be what you want to be
01 czerwca 2018

Just come to me, be what you want to be

„Żaby” Michała Borczucha z warszawskiej Teatrgalerii STUDIO są buńczuczne i pretensjonalne. To spektakl stworzony z pełną świadomością tego, że nie zmieni świata – bo zarówno jego treść, jak i język są nieoswojone, chropowate i zdradliwe...

Od galerii do galerii. Poznań Art Week 2018
28 maja 2018

Od galerii do galerii. Poznań Art Week 2018

Zaledwie kilka dni po nocy muzeów rozpoczął się tydzień galerii. Poznań Art Week to wspólne przedsięwzięcie miejskich instytucji kultury, pracowni i przestrzeni ekspozycyjnych, które (złączywszy siły pod egidą Uniwersytetu Artystycznego) przygotowały ponad sześćdziesiąt wystaw, performansów, warsztatów, seansów filmowych, spotkań z twórcami, spektakli oraz koncertów...

Nocleg pod gwiazdami
28 maja 2018

Nocleg pod gwiazdami

„We Friedrichshain królują studenci i imprezowicze, w Prenzlauer Berg – matki z dziećmi, w Charlottenburgu – zamożni geje. Tylko Marzahn to ziemia niczyja”. Publikujemy fragment książki Beaty Chomątowskiej „Betonia...