07 marca 2017

Nie zakochuj się we władzy!

Holland traktuje myślistwo jako metaforę żądnej krwi, zawsze nienasyconej władzy, która gardzi bezbronnymi i pożera słabszych. Myśliwska ambona w „Pokocie” staje się uniwersalnym, wieloznacznym symbolem dyskursów wykluczających, odpowiednikiem traktowania z góry oraz depczącej wszystko wokół pychy...

03 marca 2017

Piękne w rozmachu szyderstwo

„Lego® Batman: Film” to pozornie kinematograficzny support dla nieletnich, bawiących się klockami tematycznymi o Człowieku Nietoperzu. Tak naprawdę dostajemy jednak pierwszy inteligentny i zabawny film o przygodach czołowego psychopaty Gotham od czasu kreskówkowego serialu z lat 90...

02 marca 2017

Sztuka w czasach społeczeństwa posłusznego

Cenzura, hipokryzja i zakłamanie polityków, nędza społeczeństwa to realia autorytarnej, prawosławnej Rosji. Na tym tle głos Pawlenskiego, samotnego, bezbronnego człowieka stojącego naprzeciw wszechwładnej maszyny państwa, brzmi wyjątkowo przejmująco...

01 marca 2017

Rodzinne albumy i polityczne atlasy

„Topografia pamięci” Martina Pollacka to nieuporządkowany zbiór esejów – wspomnień, wrażeń z podróży oraz zapisów interpretacji starych fotografii. Zebrane w tym zbiorze teksty tworzą ruchomą mozaikę...

27 lutego 2017

Ryby głosu nie mają

Pytanie o to, czym jest dzisiaj teatralny off, powraca ostatnio ze zdwojoną siłą. Odkryliśmy, że sformułowanie klarownej i jednoznacznej odpowiedzi jest bardzo trudne, wręcz niemożliwe. Wciąż jednak istnieją twórcy, którzy świadomie chcą się wpisywać w ten nurt...

25 lutego 2017

Wszyscy jesteśmy Chrystusami?

„Kusi mnie rozpacz. Mam obawy, a oczekiwanie w Twym milczeniu jest przerażające. Modlę się, ale zarazem czuję się zagubiony. A może modlę się do niczego? A może po prostu Ciebie tutaj nie ma...

25 lutego 2017

Świat, który znasz, przestał istnieć…

Niedobitki ludzkości starają się przetrwać w nieprzychylnych warunkach, organizując się w grupy, które muszą sprostać wielu zagrożeniom, jak choćby mutantom czy sztucznej inteligencji. Gra „51 stan: Master Set” jest kompilacją tego, co można było znaleźć w poprzednich częściach...

20 lutego 2017

Między nami, zwierzętami – Berlinale 2017

Jeśli Berlinale w pewien sposób zakreśla filmowy horyzont czy wyznacza kinematograficzną ścieżkę, z której trudno już później zejść w ciągu całego roku, to można być pewnym, że w najbliższej przyszłości w kinach będziemy mogli oglądać obrazy traktujące o relacjach między zwierzętami i ludźmi (ukazujące ludzi jako zwierzęta bądź zwierzęta jako ludzi)...

13 lutego 2017

Jak łatwo rzucić palenie?

„Kuroń. Pasja według świętego Jacka” Pawła Łysaka to spektakl, który mówi o współczesnej Polsce, ukazując jej przeszłość. Mimo słusznej tezy, że „warto rozmawiać”, przedstawienie gmatwa zbyt duża ilość wątków, stereotypów i uniwersalizacji...

09 lutego 2017

Biblioteka? Nie korzystam

Wlastimil Hofman, polski malarz symbolista, umieszczał na pierwszych stronach swoich książek podpis oraz kilka zdań na temat przeczytanej treści. Takie działanie częściowo pozbawiało jego kolekcję przedmiotowości...

07 lutego 2017

Babski biopic

„Sztuka kochania” subtelnie wtłacza w fotel, uklepując nas łapkami kociego przyjaciela, mruczącego do uszka głosem Magdaleny Boczarskiej (filmowej Wisłockiej) „już ja cię uświadomię – z waginy jesteś, nieboraczku!”...

06 lutego 2017

Na działanie w złości złem nic nie zaradzisz

W swoich poprzednich spektaklach Markus Öhrn w pełni kontrolował spojrzenie widza. Zrealizowana w warszawskim Nowym Teatrze „Sonata widm” pozwala natomiast na emancypację odbiorcy. Niestety poszerzenie pola obserwacji nie wiąże się tu z multiplikacją potencjalnych znaczeń przedstawienia...

03 lutego 2017

Wiedeński biznes

Hotelarstwo to ciężki kawałek chleba. Klienci mają swoje wymagania, trzeba wyszkolić personel, dopilnować kuchni, przygotować pokoje. Wszystko musi być zapięte na ostatni guzik. Podobnie jest w grze „Grand Austria Hotel”, tu również wyzwań czeka nas co nie miara...

31 stycznia 2017

Bezludna wyspa rodu Chandlerów

Pierwsze obrazy najnowszego filmu Kennetha Lonergana świadomie wprowadzają nas w stan błogiej, usypiającej czujność beztroski. Tyle że ta chwila to tylko preludium do symfonii straty, którą na trzy donośne głosy aktorskie (Affleck – Hedges – Williams) rozpisał dla nas autor „Możesz na mnie liczyć”...

30 stycznia 2017

Maleńką rozpacz karmiła mi żona

Debiut Fiedorczuk to opowieść o trudnej przemianie z pojedynczej istoty w istotę stadną, mającą potomstwo, konstruującą nieudolnie tę podstawową komórkę społeczną zwaną rodziną. To historia o tym, jak wrażliwa intelektualistka dorasta do roli matki kosztem swoich pasji i czasu dla samej siebie...

27 stycznia 2017

Kontrola absolutna

„Elle” jest dowodem na to, że Paul Verhoeven powraca do formy. Autor takich niezapomnianych przebojów sprzed lat, jak „Nagi instynkt” czy „Robocop” stworzył tym razem film niepozorny, wręcz odstraszający nudną tonacją brunatnej kolorystyki i klimatem nieprzystępnego, europejskiego arthouse’u...

26 stycznia 2017

Niech żyje sztuka, niech żyje

Rok 2017 zapowiada się wyjątkowo intensywnie. Prestiżowe imprezy artystyczne w Europie: tegoroczna, 57. adycja Biennale w Wenecji oraz Documenta 14 w Kassel (które po raz pierwszy zagości w Atenach) są żywym przykładem tego, że sztuka jednoczy, a poczucie narodowości zaciera się w obliczu wyższego zmysłu estetycznego...

24 stycznia 2017

Zabójstwo jak przerzucenie strony

Nie jest tak doskonale, jak być mogło. Nie jest też tak zajmująco i przejmująco, jak miało być wedle recenzji, które wcześniej czytałam. Nagrodzona Pulitzerem powieść „Sympatyk” trafia na moją półkę zawodów i rozczarowań...

20 stycznia 2017

Nauka pozytywnego myślenia

Monika Strzępka i Paweł Demirski zapowiadali, że ich „Triumf woli” będzie spektaklem zarażającym dobrą energią, którego najważniejszym przesłaniem będzie wiara w drugiego człowieka. Tymczasem opowiadane przez aktorów Narodowego Starego Teatru historie nie są całkiem entuzjastyczne – za wieloma z nich kryją się za wyrzeczenia i porażki…

18 stycznia 2017

Piracka wyprawa

Efektowna okładka to połowa sukcesu sprzedażowego. A jeśli do tego na tylnej stronie znajduje się emocjonujący opis tego, co czeka nabywcę, a obsługa szepnie kilka przychylnych słów, to już po chwili klient wychodzi z pełną torbą i poczuciem dobrze wypełnionej misji...

16 stycznia 2017

Powidoki ślepej sroki

Oto nestor i jeden z prajaszczurów polskiego kina prezentuje rodakom film zaangażowany o wolności twórcy w czasach korpolęków, gdy młodsi artyści lękliwie unikają polityki i drażliwych tematów, drżąc o granty na swe gnioty...

13 stycznia 2017

(Nie)Boska

Podczas ostatniej edycji Boskiej Komedii w Krakowie zabrakło mistrzów. Festiwal upłynął na komentowaniu ich dokonań na płaszczyźnie metateatralnej oraz na nieudolnym poszukiwaniu tych, którzy mogą ich brak zrekompensować...

12 stycznia 2017

Nieposłuszne kobiety

Wystawa „Kaligrafie społeczne” w Zachęcie pozwala lepiej poznać uwarunkowania kulturowe i społeczno-polityczne krajów arabskich. Podczas oprowadzania po niej kuratorka Magda Kardasz wielokrotnie podkreślała, że zebrane prace opowiadają o przekraczaniu granic...

09 stycznia 2017

Dryfujemy?

Niepublikowana dotąd część rozmowy z Zygmuntem Baumanem. Pochodzący z Poznania wybitny intelektualista zmarł 9 stycznia.
09 stycznia 2017

#TenObcy, #queer

Powieść zaczyna się od spotkania. Pamiętacie taką scenę na samym początku „Tego obcego” Ireny Jurgielewiczowej – albo i nie pamiętacie, ja nie pamiętałam, większość z nas w V czy VI klasie, kiedy „Tego obcego” się czytało, była takim niedojrzałym Julkiem – dziewczyna i chłopak, ale bez hecy, pełna skrępowania pierwsza rozmowa, on leży pod krzakiem ze zranioną nogą zawiniętą w gałgan i właśnie się obudził, a ona chce mu pomóc, ale także wykazać się zaradnością, więc gotuje mu wodę z miętą na cegłach...