22 maja 2017

Blackout

Pisanie książki o upadku dziennikarstwa uznać można za paradoks. Wszak literatura umarła (czy już można to notować w trybie dokonanym?) przed prasą. A już wydawanie owej książki na papierze i w twardej oprawie odczytywać można jako gest głęboko ironiczny...

19 maja 2017

Powrót króla

Kolejny rok, kolejny reboot. Jeśli nie popularny w latach 80. cykl horrorów, to uwielbiany przez wszystkich cykl science fiction. Łatwo wpaść w stan absolutnej znieczulicy na wszystkie próby wskrzeszenia dawno pogrzebanych bohaterów, z ironią podchodzić do każdej nowej części kultowej kiedyś sagi...

17 maja 2017

Piękne nieznajome. Historie osobiste

Największą wartość mają opowieści o Innym, którego możemy odkryć w sobie. Wyjątkowa okazja do takich odkryć nadarzy się w czasie tegorocznych Bliskich Nieznajomych. W Poznaniu zaprezentowane zostaną najlepsze polskie spektakle teatralne ostatnich sezonów...

17 maja 2017

Jutro takie jak teraz

Mimo że program Arsenału przygotowany na rok 2017 jeszcze przez Piotra Bernatowicza został oficjalnie przyjęty przez urząd miasta, luki programowe dały nowemu dyrektorowi dosyć szybką możliwość prezentacji własnych propozycji wystawienniczych...

16 maja 2017

Szatan rzekł: pląsaj

Karolina ma zniszczoną twarz użytkowniczki, różowe włosy z odrostami, sztuczne futerko, a na koncie soft-porno książeczkę – grafomański debiucik, którym się wypromowała w mediach. Jej tournée po telewizjach śniadaniowych, cierpliwe zażywanie, uwiąd relacji interpersonalnych oraz smutne kopulacje to przedmioty szczególnej troski w „Szatan kazał tańczyć”...

12 maja 2017

Bez końca

Spektakl stworzony przez Annę Smolar na zamówienie Centrum Nauki Kopernik opowiada o biologii, medycynie, bioetyce. Ale też o ludzkiej godności. Korzystająca z różnych stylistyk konstrukcja znakomicie łączy humor z powagą...

10 maja 2017

Ludzkie ślady na brzegu Bałtyku

Piętnaście historii opowiadanych przez Jana Brokkena za wspólny mianownik obiera miejsce. Triada, która niejednemu czytelnikowi wyda się nierozbijalna, zyskuje w tej książce nową wartość, nowy sens...

09 maja 2017

Na marginesie kina

Off Camera od początku wykazywała ambicje do tego, aby w swoich poszukiwaniach zapuszczać się na odległe marginesy kina artystycznego. Ale obecność na krakowskim festiwalu to doznanie dalece wykraczające poza pogrążoną w mroku salę kinową; jest ono okazją do konfrontacji rzeszy osób, które kino chłonie jak gąbka...

04 maja 2017

Dlaczego obejrzałam wszystkie odcinki „Siostry Jackie”

Och, jaki to jest dobry serial, chciałabym powiedzieć i odesłać tych, którzy go jeszcze nie widzieli, do oglądania, a sama rzucić się w odmęty re-watchu. „Siostra Jackie” („Nurse Jackie”) zasługuje jednak na wiele więcej pochwał, wiele więcej uzasadnień i tylko kilka zastrzeżeń...

02 maja 2017

Skóra, w której żyję

Wyreżyserowany przez Jordana Peelego „Uciekaj!” to horror szczery, nakręcony z potrzeby serca i pozbawiony nachalnej pretensjonalności. A przy okazji o wiele inteligentniejszy, niż przyzwyczaili nas do tego ostatni reprezentanci gatunku...

01 maja 2017

Nekrofiksacja

Czy może być coś bardziej polskiego niż umieranie? Nie ma jednak mniej typowych piosenek o śmierci niż te, które gra duet Nagrobki. Maciej Salamon i Adam Witowski właśnie wydali swój trzeci album „Granit” – i wciąż potrafią zaskoczyć...

28 kwietnia 2017

Stany skupienia

Instalacje Natalii Kulki, Beaty Sosnowskiej i Elwiry Sztetner rozprzestrzeniają się jak wirusy, chwasty albo reprodukcje. Mieszkające w Warszawie artystki przygotowały wystawę dla Galerii Sztuki Współczesnej w Łomży...

27 kwietnia 2017

Weź pigułkę

Wydawałoby się, że jeżeli sześćdziesiąt lat po wojnie kręci się film o traumie nią spowodowanej, to robi się to, by wciągnąć widzów w atrakcyjną fabularną rozgrywkę czy choćby zwyczajnie opowiedzieć intrygującą historię – obojętnie, czy w konwencji melodramatu, thrillera, sensacji, czy kina szpiegowskiego...

21 kwietnia 2017

Księga rodzaju męskiego

Studium psychologiczne i tradycje gatunkowe nabrane czubatą łyżką, ostre jak brzytwa dialogi, a do tego soczysty przekrój relacji międzyludzkich zdają się kluczowym składnikami tego filmu – jednego z najlepszych dzieł w karierze irańskiego reżysera Asghara Farhadiego...

18 kwietnia 2017

Komu pokazujemy faka?

„Fuck… Sceny buntu” w reżyserii Marcina Libera przedstawia protesty, które nie zapisały się na kartach historii. Twórcy spektaklu nie dociekają jednak powodów przemilczenia ukazywanych gestów sprzeciwu, prezentując jedynie różne ich przyczyny i formy...

13 kwietnia 2017

Poza prostymi opozycjami

Książka Sznajderman nie jest artefaktem, który posłuży ustaleniu jednoznacznych faktów, wytyczeniu etycznie prostych historii czy zarysowaniu niezbywalnych opozycji i różnic. Zamiast tego zyskujemy opis polsko-żydowskich zależności, związków, miłości, obojętności i wrogości...

12 kwietnia 2017

Sztuka zgromadzeń

Praca społeczna Mai Bekan ma często charakter konceptualny, przybierający formę przemyślanego, trwającego przez wiele miesięcy procesu, podczas którego zacierają się granice między sztuką a badaniami socjologicznymi...

10 kwietnia 2017

Szklany dom

Wszyscy znają ten motyw: dziewczynce umiera matka, jej ojciec postanawia ożenić się ponownie. W spektaklu Anny Smolar poznajemy tę historię z perspektywy tytułowego Kopciuszka, który dorabiając swoim postaciom gęby – jest w stanie pozbyć się swojej...

07 kwietnia 2017

Twój mangowy przewodnik

Toksycznym, zniewalającym urokiem franczyzy jest nadprodukcja. Pod wpływem seryjności „Ghost in the Shell” niektórym z nas upłynęły lata szczenięce. Gdy czupryna powoli się srebrzy, trzeba spojrzeć wstecz...

07 kwietnia 2017

Jestem agnostykiem

Moi wierzący koledzy biolodzy po prostu nie wgłębiają się zbytnio w zagadnienia, które mogłyby wzbudzić ich niepokój duchowy, i spokojnie chodzą do kościoła i na rekolekcje, w innych dniach pracując nad biologicznymi zagadkami pracy mózgu...

05 kwietnia 2017

Mleko i miód – przepis na bestseller poetycki?

Międzynarodowy bestseller poetycki, ponad pół miliona egzemplarzy sprzedanych w samych Stanach Zjednoczonych, głos współczesnych kobiet, autorka-feministka, poezja z płaczu serca, prawdziwe emocje, siła ekspresji, ciekawa szata graficzna, kontrowersyjne zdjęcia na Instagramie...

04 kwietnia 2017

Dream, Baby, Dream

Jaka jest Ameryka w obiektywie reżyserki „Fish Tank”? Przede wszystkim kolorowa, niebezpieczna, skorumpowana, wolna, pełna hipokryzji, pełna radości, dziwacznie odrażająca, irracjonalnie przyciągająca...

31 marca 2017

Próba pamięci

„Malowany ptak” Mai Kleczewskiej to spektakl, którego gorzki smak odbiera się wszystkimi zmysłami. Prowokuje wstrząs. Zmusza do reakcji. Obnaża utarte slogany myślenia o Zagładzie. I demaskuje winę obojętności, którą usprawiedliwiamy zbyt łatwo, twierdząc, że z tą przeszłością nie mamy nic wspólnego...

30 marca 2017

Bartosz Zaskórski: wsie, muzyka biodegradowalna i grzybnie

Jest artystą multimedialnym, który swoje albumy projektuje jak dzieła sztuki, a twórczość wizualną obmyśla niczym wytrawny rysownik ślęczący nad projektem komiksu. Po próbach z kasetami, słuchowiskami i art bookami Bartosz Zaskórski dołączył teraz do Brutażu pierwszym winylem – muzyką taneczną w czterech odsłonach...

29 marca 2017

Instrukcja obsługi życia w duchu Pereca

„Wystawa inspirowana twórczością Georges’a Pereca” została podzielona na cztery części: fabularną, socjologiczną, autobiograficzną i ludyczną, podobnie jak swoje utwory dzielił Perec. Każda z tych sfer implikuje innego rodzaju pytania o proces twórczy i samo życie...

24 marca 2017

Wypełnianie pustych przestrzeni

W „Reflex Wander” Mateusz Sadowski proponuje sztukę niechętnie ulegającą interpretacji – powikłaną na modłę gordyjską. Tym bardziej jednak, gdy nie wiemy, co o niej powiedzieć, z jeszcze większą siłą możemy się zachwycić...

22 marca 2017

Tragikomiks polski

Komiks Wandy Hagedorn i Jacka Frąsia „Totalnie nie nostalgia” to autobiograficzna opowieść o młodości przeżytej w PRL. Lekturę ukierunkowuje tytuł utworu. Szybko okazuje się, że komiks stoi w opozycji do wszystkich narracji, których autorzy traktują minioną epokę sentymentalnie, czule i z rozrzewnieniem...

22 marca 2017

Fałszerstwo (nie)doskonałe

„Gold” Stephena Gaghana zdaje się stawiać sprawę jasno – już samym tytułem określa dokładnie tematykę, a opisem fabuły obiecuje wycieczkę w dobrze znane rejony kinematografii, do których zawsze wracamy z przyjemnością...

16 marca 2017

Requiem dla partycypacji

W „Come Together” Wojtek Ziemilski wyszydza konwencję przedstawienia partycypacyjnego. Ten gest ma charakter autozdrady, bo reżyser sam nieraz twórczo bawił się interakcją z widzem. Podobno robił to zawsze zacnie, mądrze i z przytupem...