23 listopada 2017

Czemu oddaje się kultura?

Trzecia część „Trylogii o chorwackim faszyzmie: Chorwacki Teatr” w reżyserii Olivera Frljicia to spektakl rozgrywający się w przestrzeni, której ramy stanowią dwa obrazy. Pierwszy przedstawia Jezusa siedzącego przy stole w towarzystwie swoich uczniów w czasie ostatniej wieczerzy...

22 listopada 2017

Rozpad, skalary, neonki

Tytuł nowego albumu Columbus Duo może służyć za pretekst do skomplementowania precyzji, z jaką Irek i Tomek Swoboda grają swoją muzykę. Jeszcze nie dość mocno podkreśla się w recenzjach to, jak świetnie płyty duetu są reżyserowane...

20 listopada 2017

Przemoc, siła i pogarda

Zaznajomionych z dotychczasową twórczością Andrzeja Jakimowskiego nie może dziwić, że to właśnie on nakręcił pierwszy od dawna w polskiej kinematografii film tak mocno zaangażowany w aktualne kwestie społeczne i polityczne...

17 listopada 2017

W Powszechnym bez zmian

Sceneria najnowszej premiery warszawskiego Teatru Powszechnego, „Mefista” w reżyserii Agnieszki Błońskiej żywcem wyjęta jest nie tylko z „Klątwy”, ale także z „Upadania” (ostatniej premiery zeszłego sezonu)...

16 listopada 2017

Niespełnienia

Wydaje mi się, że nie wypada krytykować powieści Liny Wolff. Po pierwsze – dlatego, że jest skandynawska, że szwedzki adres autora od jakiegoś czasu w Polsce oznacza doskonałą jakość. Po drugie – książka jest bardzo inteligentnie napisana, odkrywa przed nami kolejne poziomy interpretacji i gdyby wykorzystać przymiotniki, jakimi chętnie ozdabia się na Zachodzie okładki książek, można byłoby napisać, że to rzecz brawurowa, ekscentryczna, postnowoczesna czy wyjątkowo oryginalna...

14 listopada 2017

Każde love story to ghost story

Kilka dni po tym, jak David Lowery zawarł sojusz z wytwórnią Disneya i przyklepał kontrakt na wielkoformatowy projekt familijny pod tytułem „Mój przyjaciel smok”, wybrał się w podróż na spokojne przedmieścia Dallas...

13 listopada 2017

Zostałam Galerią Ego

Przyglądając się działalności kuratorskiej Ancukiewicz i Mrozikiewicz, założycielek FWD:, zauważymy łączącą wszystkie wystawy ideę radosnego eksperymentu. Zabawa kuratorek z formą sztuki najnowszej jest rodzajem przyjemnej rozrywki, dziecinnych igraszek, ale jednocześnie próbą redefiniowania pojęcia galerii jako zamkniętej, poważnej instytucji...

10 listopada 2017

O czym mówię, kiedy mówię o „Mother!”

Gwizdy na widowni, buczenie na pokazie premierowym, sprzeczne sprawozdania z sali kinowej – afera rozpoczęta. Nieco kontrowersji zawsze dobrze robi promocji i nagle po tegorocznym festiwalu w Wenecji najwięcej mówiło się wcale nie o wielkich wygranych, a o „Mother!” Darrena Aronofsky’ego, która budziła, jak to się dzisiaj ładnie mówi, „mieszane uczucia”, sprawiając trudność zarówno widzom, jak i recenzentom, niepewnym, jak wytłumaczyć przeżywane podczas seansu emocje...

09 listopada 2017

Ziemia na prawo

A zatem myślisz, miły niedobitku polskiej inteligencji bądź ty, przedstawicielu klasy średniej chodzący do teatru, że podczas spektaklu „K.” duetu Moniki Strzępki (reżyseria) i Pawła Demirskiego (tekst) dostaniesz przyjemną parodię Kaczyńskiego w kabaretowym stylu...

07 listopada 2017

Skromność, czyli ubóstwo

„Zemsta” to jeden z najpopularniejszych dramatów mistrza polskiej komedii. Aleksander Fredro – poprzez mistrzowsko kreślone charaktery, celne opisy i giętki język – znakomicie kształtuje w nim wizję świata przedstawionego...

06 listopada 2017

Witkowski, klaun czy Stańczyk?

Wydawca ostatniej książki Witkowskiego pisze: „Zapomnijcie o Lubiewie, witajcie w Wymazanym!”. W ten sposób sugerować może literacki i rynkowy potencjał wydawanej prozy. Niestety po lekturze „Wymazanego” stwierdzić można, że wskazana adnotacja powinna zostać wygumowana z okładki najnowszej książki autora „Drwala”...

03 listopada 2017

Plaster na ranę

„Ana, mon amour” zawiera elementarz kłujących w oczy znaków zapytania o istotę przywiązywania i rozstawania się we wszystkich swoich odmianach, który rumuńscy nowofalowcy lubią najbardziej...

25 października 2017

Ostatnia symfonia

Alain Platel opowiada o związku jednostki ze społecznością, ukazując tę więź na przykładzie relacji wewnątrz orkiestry dętej. Jeden z jej członków próbuje pogodzić się z nadchodzącą śmiercią...

24 października 2017

Genialny klan

Obraz Noaha Baumbacha pojawia się znikąd, nagle i niespodziewanie w dystrybucji internetowej platformy Netflix. Autentycznie niezależny, bez subwencji i ograniczeń, wyrazisty w swojej konsekwentnie autorskiej, a jednak często zapożyczanej sygnaturze, Baumbach wciąż realizuje kino na własnych warunkach...

23 października 2017

Od piekła Monszatana do nieba GMO

„W królestwie Monszatana” prezentuje świat jednostronny. Odrzucenie GMO jest tu przedstawiane jako absurd, taki sam jak odmowa stosowania szczepionek, spożywania glutenu przez nieuczulonych na niego ludzi i podważanie tezy, że globalne ocieplenie jest wynikiem działania człowieka...

17 października 2017

Wybiórcza ciekawość

Niezręcznie cytować hasła reklamowe z książek, ale „Ludzie na drzewach” nie stawiają, przynajmniej moim zdaniem, pytania: czy wybitne umysły mają prawo żyć ponad normami moralnymi? No więc nie mają prawa, i żaden Nobel ani szuflada z Oscarami tu nie pomogą...

16 października 2017

Prawda sztuki

W Królikarni oraz w przypałacowym ogrodzie znajdziemy obiekty, fotografie, obrazy, rzeźby oraz instalacje współczesnych artystów z 11 krajów. Dzieli je różnorodność techniki wykonania, natomiast łączy sięganie po materiały, które pozostają oporne na rozwój nowych mediów...

13 października 2017

Jeszcze raz, z uczuciem

„Blade Runner 2049” pod względem konceptu i wykonania to najpewniej jedna z najbardziej celnych kontynuacji filmowych ostatnich lat, sprawnie łącząca świeżość i wierność wobec oryginału, w której wkład nowego reżysera jest widoczny na każdym kroku, ale zamiast gryźć się z atmosferą świata przedstawionego, pomaga ją rozbudowywać...

12 października 2017

Jurek

Niektóre historie się pamięta, a niektóre pamiętają ciebie i wyciągają rękę, żeby cię poddusić w najmniej spodziewanych chwilach.
09 października 2017

Natura jako źródło cierpień

Każde opowiadanie z „Kijanek i kretowisk” stanowi osobny byt. Cały zbiór nie jest jednak przypadkowym kolażem, zestawem przygodnych tekstów, który, po sukcesie dwóch poprzednich książek Zielińskiej, postanowił opublikować jej wydawca

06 października 2017

Karasia, królestwo za karasia

Magdalena Miklasz interesująco wyreżyserowała przedstawienie według „Iwony, księżniczki Burgunda”, wykorzystując parę naprawdę dobrze rozegranych scen i przemyślanych chwytów scenicznych...

05 października 2017

Ludobójstwo poza kadrem

Twórcy filmu „Ptaki śpiewają w Kigali” od pierwszych scen sugerują, że nie po drodze im z hollywoodzkim imperatywem emocjonalnego – a może wręcz tabloidowego czy kolonizacyjnego – terroru, którym tak solidnie zachłysnęli się twórcy głośnego „Hotelu Rwanda”...

29 września 2017

Dreszcze

„Mięso” (debiut reżyserski Julii Ducournau) miało już swoją polską premierę na ostatnich Nowych Horyzontach, skąd trafia do ogólnej dystrybucji w otoczeniu sprzecznych, ale wysoce zaangażowanych opinii...

27 września 2017

Wystawy nadal trwają!

Między 22 a 24 września w Warszawie skumulowaly się aż trzy duże eventy artystyczne: Warsaw Gallery Weekend, Warsaw by Art oraz Not Fair. Każdy z nich miał nieco inną specyfikę, ale wszystkie skupiły uwagę widza na galeriach sztuki współczesnej...

25 września 2017

Welcome to the jungle

Nagrodzone Złotą Palmą „The Square” Rubena Östlunda ukazuje sterylny świat zapatrzony w czubek własnego nosa – pozornie zatroskany problemami współczesności, lecz w rzeczywistości pozbawiony istotniejszych treści...

21 września 2017

Oda do kibica

Grani gościnnie w Nowym Teatrze „Kibice” warszawskiego Teatru Żydowskiego to spektakl o możliwości spotkania. O przełamywaniu stereotypów. Wreszcie o teatrze jako przestrzeni, w której dojść może do nieoczekiwanego dialogu...

20 września 2017

Selfie z lat 70.

Coś niewątpliwie wisi w powietrzu i widać to wyraźnie na arenie kultury i sztuki. Chociażby w Poznaniu, zarówno w największych instytucjach, jak i prywatnych galeriach praktycznie w tym samym czasie pokazuje się sztukę feministyczną...

15 września 2017

Co to będzie?

Rozpoczynająca się w poniedziałek 42. edycja gdyńskiego festiwalu polskich filmów fabularnych jawi się jako wielka niewiadoma. Z imprezą pożegnał się Michał Oleszczyk, dotychczasowy dyrektor artystyczny...

12 września 2017

Raj utracony

Autor „Zwierzęcej miłości” po raz drugi przyjeżdża z kamerą do Afryki, gdzie drobiazgowo – swoim zwyczajem w doskonale symetrycznych, horyzontalnych, ale przy tym chłodnych, beznamiętnych, pozbawionych muzyki ilustracyjnej ujęciach – ukazuje nam rytuał polowania praktykowany przez niemieckojęzycznych turystów...