22 czerwca 2017

Przyjemności nie będzie. Afekty w sztuce

Destrukcja, sadomasochizm, przemoc – to terminy, które najlepiej określają wystawę pod tytułem „Poza zasadą przyjemności. Afektywne operacje” w Zachęcie. Kuratorka Maria Brewińska w centrum swojego zainteresowania umieściła sztukę afektywną, a więc taką, która przyciąga, fascynuje, mami, ale jednocześnie odpycha i zniechęca...

21 czerwca 2017

Piękna i bestia. Festiwal i polityka

Organizatorzy tegorocznej Malty nie chcieli łączyć festiwalu i bieżącej polityki. Jednak, skoro „czasy są, jakimi są” i nie udało się od tego uciec, udowodnili, że niechęć osób sprawujących władzę potrafią wykorzystać na swoją korzyść...

19 czerwca 2017

Między Rurytanią a Bordurią, czyli smutek snów o potędze

„Międzymorze. Podróże przez prawdziwą i wyobrażoną Europę Środkową” Ziemowit Szczerek to powieść drogi, podobnie jak „Siódemka”, prowokacyjna opowieść niby o nich, a jednak o nas, jak „Przyjdzie Mordor i nas zje”, relacja z podróży po kilkunastu państwach Europy Środkowo-Wschodniej pogłębiona o kulturowe i historyczno-politologiczne analizy w duchu „Tatuażu z tryzubem”...

16 czerwca 2017

Syren, Syrena, Syrenka

Ponad półtorej godziny oczekiwania w kolejce do wejścia na wystawę i to wcale nie jest relacja z Nocy Muzeów, a z otwarcia Muzeum nad Wisłą, które 25 marca zainaugurowało swoją działalność ekspozycją „Syrena herbem twym zwodnicza”...

14 czerwca 2017

O filmie, który nie powstał

„Za długie, skróć o połowę” – tak zareagował szef Catrin, tytułowej bohaterki na napisane przez nią dialogi do wspólnie tworzonego scenariusza filmu. Na ironię losu zakrawa fakt, że dokładnie to samo można byłoby polecić reżyserce „Zwyczajnej dziewczyny” – Lone Scherfig...

13 czerwca 2017

Innego końca świata nie będzie

W opublikowanej ostatnio na stronie „Wysokich Obcasów” rozmowie Margaret Atwood stwierdza, że koniec świata ograniczy się do wyginięcia tylko i wyłącznie ludzkiego gatunku. Sama natura ma podobno przetrwać...

12 czerwca 2017

„Synku kochany, czyli świnio zielona!”

Ćwierć tysiąca listów i depesz z siedmiu lat to materiał, który opracowała biografka Jarosława Iwaszkiewicza, Anna Król. To adresy, które uznany już pisarz słał do swojego przyjaciela, kochanka, do chłopaka, w którym zakochał się jako dojrzały mężczyzna, mąż i ojciec...

06 czerwca 2017

Zmiana warty?

Być może za kilka lat będziemy mówić o tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego jako początku przełomu w naszej kinematografii. Praktycznie od zawsze na krakowskiej imprezie dominującą rolę odgrywały filmy dokumentalne, którym jedynie towarzyszyły animacje i krótkie fabuły...

05 czerwca 2017

Gorzka zemsta, słodka kara

Chór czarownic oddziałuje mieszanką subtelnego seksapilu, punkowej wrogości, rozwydrzonej, afirmatywnej swobody i buntowniczej energii. Wyśpiewuje sny o potędze, sny o zemście.
02 czerwca 2017

Dumont na składaku

Chciałoby się rzec, że z kinem Bruno Dumonta jest jak z winem – im starsze, tym bardziej zdaje się uderzać do głowy cierpki smak jego opowieści. Niestety w „Martwych wodach” jeden z najciekawszych reżyserów współczesnego kina poważnie namącił w proporcjach swojego trunku...

29 maja 2017

Siema, Jake!

Rafał Kapeliński, autor docenianej przed laty na całym świecie etiudy „Emilka płacze”, musiał wyjechać do Wielkiej Brytanii, by nakręcić swój pełnometrażowy debiut. Po seansie „Butterfly Kisses” już wiadomo, że było warto...

26 maja 2017

Nowa wspólnota

Jak nastroje polityczne wpływają na teatr? Czy sztuka kształtuje przestrzeń publiczną? „Wesele” Jana Klaty nie prowokuje może do refleksji na powyższe tematy, ale wywołuje gwałtowną, emocjonalną reakcję publiczności narodowej sceny...

24 maja 2017

Artysta w superpozycji

Ze względu na długą i płodną drogę twórczą artysty „Indeks możliwości” wydaje się wystawą retrospektywną. Od lat 60. do dziś Kaltenbach zdążył już naznaczyć swoją sztuką nie tylko galerie i muzea, ale też gazety, chodniki, reklamy w nowojorskim metrze, a śmiałe projekty sięgają gwiazd...

22 maja 2017

Blackout

Pisanie książki o upadku dziennikarstwa uznać można za paradoks. Wszak literatura umarła (czy już można to notować w trybie dokonanym?) przed prasą. A już wydawanie owej książki na papierze i w twardej oprawie odczytywać można jako gest głęboko ironiczny...

19 maja 2017

Powrót króla

Kolejny rok, kolejny reboot. Jeśli nie popularny w latach 80. cykl horrorów, to uwielbiany przez wszystkich cykl science fiction. Łatwo wpaść w stan absolutnej znieczulicy na wszystkie próby wskrzeszenia dawno pogrzebanych bohaterów, z ironią podchodzić do każdej nowej części kultowej kiedyś sagi...

17 maja 2017

Piękne nieznajome. Historie osobiste

Największą wartość mają opowieści o Innym, którego możemy odkryć w sobie. Wyjątkowa okazja do takich odkryć nadarzy się w czasie tegorocznych Bliskich Nieznajomych. W Poznaniu zaprezentowane zostaną najlepsze polskie spektakle teatralne ostatnich sezonów...

17 maja 2017

Jutro takie jak teraz

Mimo że program Arsenału przygotowany na rok 2017 jeszcze przez Piotra Bernatowicza został oficjalnie przyjęty przez urząd miasta, luki programowe dały nowemu dyrektorowi dosyć szybką możliwość prezentacji własnych propozycji wystawienniczych...

16 maja 2017

Szatan rzekł: pląsaj

Karolina ma zniszczoną twarz użytkowniczki, różowe włosy z odrostami, sztuczne futerko, a na koncie soft-porno książeczkę – grafomański debiucik, którym się wypromowała w mediach. Jej tournée po telewizjach śniadaniowych, cierpliwe zażywanie, uwiąd relacji interpersonalnych oraz smutne kopulacje to przedmioty szczególnej troski w „Szatan kazał tańczyć”...

12 maja 2017

Bez końca

Spektakl stworzony przez Annę Smolar na zamówienie Centrum Nauki Kopernik opowiada o biologii, medycynie, bioetyce. Ale też o ludzkiej godności. Korzystająca z różnych stylistyk konstrukcja znakomicie łączy humor z powagą...

10 maja 2017

Ludzkie ślady na brzegu Bałtyku

Piętnaście historii opowiadanych przez Jana Brokkena za wspólny mianownik obiera miejsce. Triada, która niejednemu czytelnikowi wyda się nierozbijalna, zyskuje w tej książce nową wartość, nowy sens...

09 maja 2017

Na marginesie kina

Off Camera od początku wykazywała ambicje do tego, aby w swoich poszukiwaniach zapuszczać się na odległe marginesy kina artystycznego. Ale obecność na krakowskim festiwalu to doznanie dalece wykraczające poza pogrążoną w mroku salę kinową; jest ono okazją do konfrontacji rzeszy osób, które kino chłonie jak gąbka...

04 maja 2017

Dlaczego obejrzałam wszystkie odcinki „Siostry Jackie”

Och, jaki to jest dobry serial, chciałabym powiedzieć i odesłać tych, którzy go jeszcze nie widzieli, do oglądania, a sama rzucić się w odmęty re-watchu. „Siostra Jackie” („Nurse Jackie”) zasługuje jednak na wiele więcej pochwał, wiele więcej uzasadnień i tylko kilka zastrzeżeń...

02 maja 2017

Skóra, w której żyję

Wyreżyserowany przez Jordana Peelego „Uciekaj!” to horror szczery, nakręcony z potrzeby serca i pozbawiony nachalnej pretensjonalności. A przy okazji o wiele inteligentniejszy, niż przyzwyczaili nas do tego ostatni reprezentanci gatunku...

01 maja 2017

Nekrofiksacja

Czy może być coś bardziej polskiego niż umieranie? Nie ma jednak mniej typowych piosenek o śmierci niż te, które gra duet Nagrobki. Maciej Salamon i Adam Witowski właśnie wydali swój trzeci album „Granit” – i wciąż potrafią zaskoczyć...

28 kwietnia 2017

Stany skupienia

Instalacje Natalii Kulki, Beaty Sosnowskiej i Elwiry Sztetner rozprzestrzeniają się jak wirusy, chwasty albo reprodukcje. Mieszkające w Warszawie artystki przygotowały wystawę dla Galerii Sztuki Współczesnej w Łomży...

27 kwietnia 2017

Weź pigułkę

Wydawałoby się, że jeżeli sześćdziesiąt lat po wojnie kręci się film o traumie nią spowodowanej, to robi się to, by wciągnąć widzów w atrakcyjną fabularną rozgrywkę czy choćby zwyczajnie opowiedzieć intrygującą historię – obojętnie, czy w konwencji melodramatu, thrillera, sensacji, czy kina szpiegowskiego...

21 kwietnia 2017

Księga rodzaju męskiego

Studium psychologiczne i tradycje gatunkowe nabrane czubatą łyżką, ostre jak brzytwa dialogi, a do tego soczysty przekrój relacji międzyludzkich zdają się kluczowym składnikami tego filmu – jednego z najlepszych dzieł w karierze irańskiego reżysera Asghara Farhadiego...