09 sierpnia 2018

W tym seksie jest metoda?

„Lekkie historie, literatura eskapistyczna” ‑ tak ogólnikowo i samodegradująco (?) swą twórczość określa Milo Manara. Dla włoskiego rysownika w centrum zainteresowania tych pozornie niewyszukanych opowieści znajdują się kobiece ciało i odważna erotyka...

08 sierpnia 2018

Kto tu jest dla trollowania

W Muzeum Sztuki trzepali na bramkach. Choć od dawna żartujemy ze znajomymi z tego, że kontrola w ich salach jest nadmierna, to wernisaż wystawy „Peer-to-peer” to już była przesada.
04 sierpnia 2018

Dziewczyństwo

Filmy zaprezentowane na Nowych Horyzontach w sekcji „Girlhood” poszukują różnych wzorów kobiecej, niewykluczającej wspólnoty oraz prezentują feministyczny sposób bycia, który można nazwać jednym, lecz bardzo wieloznacznym słowem: dziewczyństwo...

02 sierpnia 2018

Drone Me Tender

Niełatwo dziś pisać o dronach. Z wolna przyzwyczajamy się do omawiania płyt, nawiązując(ych) do kontekstu społecznego, polityki, światopoglądów. Dron natomiast pozostaje ostoją medytacyjnego dystansu wobec bieżących spraw...

31 lipca 2018

Sztuka kaligrafii

Steven Soderbergh, reżyser tak popularny, że skazany – wydawałoby się – na sukces w wielkim świecie, jest przy okazji permanentnie niezdecydowany, wyzuty z wyraźnego stygmatu indywidualności, a częściowo pozbawiony tożsamości...

30 lipca 2018

Nie istnieje British dream

Ben Judah odwiedza miejsca nie tylko odległe od jakichkolwiek tras turystycznych, ale przede wszystkim takie, do których sami Brytyjczycy rzadko kiedy zaglądają. Londyn imigrantów to miejsce, w którym nie mówi się już cockneyem, a na ulicach zamieszkanych niegdyś przez brytyjską klasę średnią dominują ciemnoskórzy przybysze z Afryki i Azji...

27 lipca 2018

Sequel wagi ciężkiej

Obecność narkotyków w kinie jest obowiązkowa. Nic dziwnego. Narkotyki wymknęły się spod kontroli państwa, szpitali i samych użytkowników. Świat prowadzi z nimi walkę całe dekady, wojnę niemożliwą do wygrania...

26 lipca 2018

Każdy z każdym

Muzeum Sztuki w Łodzi znowu wykracza poza ramy instytucji muzealnej i daje nam wydarzenie bardzo współczesne, tym razem chwytając się tematyki rozproszenia danych, serwerów, klientów i niekończącej się aktualizacji...

25 lipca 2018

Krwawych karłów żniwa strachu

W tym tygodniu minął 70. dzień strajku głodowego, który Sencow podjął w maju po długich przygotowaniach. Po obejrzeniu filmu dokumentalnego „Proces. Federacja Rosyjska vs Ołeh Sencow” w reżyserii Askolda Kurova poczucie empatii i solidarności sięga zenitu, podobnie jak poczucie bezradności...

24 lipca 2018

W nawiasach

Wydaje się, że Anda Rottenberg przyzwyczaiła odbiorców swoich książek do lektury autobiograficznej. „Berlińska depresja. Dziennik” jest trzecią publikacją, w której kuratorka łączy to, co intymne, prywatne, z tym, co historyczne, społeczne i polityczne...

23 lipca 2018

Wszystkie horyzonty kina

Podczas Nowych Horyzontów każdy uczestnik wydeptuje własną ścieżkę. To nie zmienia się od lat, przybywa tylko kolejnych przestrzeni do spacerowania. Selekcjonerzy przesuwają akcenty, dają nowe możliwości, stawiają wciąż inne drogowskazy...

19 lipca 2018

Seks, trumny i walizki

Krzysztof Warlikowski od przeszło dekady konsekwentnie rozwija swój teatr monumentalny. Nie licząc realizacji operowych zaczęło się to gdzieś pomiędzy „Aniołami w Ameryce” a „(A)pollonią”...

17 lipca 2018

Miłość w czasach rock’n’rolla

„Na plaży Chesil” zarzucić, nie ma artystycznego lenistwa – to nie prosta adaptacja, w której mamy wrażenie, że znani aktorzy cytują nam jedynie najciekawsze fragmenty książki, a stojąca na uboczu kamera jedynie ich obserwuje...

16 lipca 2018

Poezja, „co pod ręką nie ustaje w biegu”

Wśród ostatnich debiutów, wydanych nakładem poznańskiego Wydawnictwa WBPiCAK, „Napływ” Emanueli Czeladki spotkał się z dosyć dużym zainteresowaniem czytelniczym i został nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius”, Natomiast „Smuta” Franciszka Limego jest słabo obecna w dyskursie o poezji współczesnej...

13 lipca 2018

Przemówili

Jakie tematy powinien podejmować lokalny teatr? Jaką rolę ma pełnić w mieście? Opowiadać o mikroświecie czy poruszać problemy globalne? Przegląd produkcji Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy był świetnym pretekstem, żeby odpowiedzieć na te pytania...

12 lipca 2018

Patrzeć i dostrzegać

Tegoroczny Brave Festival odbywać się będzie pod hasłem Widzialni/Niewidzialni. Organizatorzy chcą oddać głos ludziom na co dzień spychanym na margines społecznej świadomości. Najistotniejszym celem zbliżającej się edycji festiwalu ma być walka z krzywdzącymi stereotypami...

10 lipca 2018

Pierwszy rzut: „Szpadel” Lize Spit

Do polskich czytelników i czytelniczek „Szpadel” trafia jako „najdojrzalszy i najcelniejszy debiut od lat” i „debiutancka powieść, jakiej życzy się każdemu pisarzowi” (to hasła z holenderskiej prasy zamieszczone na okładce polskiego wydania), polecany także przez polskie pisarski, Zośkę Papużankę i Annę Cieplak...

09 lipca 2018

W cieniu z baranami

„W cieniu drzewa” jest reklamowane jako najnowsze dzieło twórców świetnie przyjętych „Baranów. Islandzkiej opowieści” Grimura Hakonarsona.
06 lipca 2018

Porządek, chaos i to, co pomiędzy

Wystawa „Porządek i chaos” w poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał grawituje wokół sztuki papieru i to z dość wyjątkowego powodu. Zaprezentowane prace sprowadzono bowiem z Kunstmuseum Villa Zanders w Bergisch Gladbach – instytucji gromadzącej wyłącznie dzieła powstałe z delikatnego materiału...

04 lipca 2018

Wielka reprodukcja i (jej) performerzy

W powszechnej świadomości Maria Pawlikowska-Jasnorzewska istnieje przede wszystkim jako autorka ckliwych wierszy. Dzięki inscenizacji na scenie poznańskiego Teatru Nowego sztuki „Baba-dziwo” dostrzec w niej można także ironiczną autorkę dramatu o zawsze aktualnej wymowie...

03 lipca 2018

Wszystko zostaje w rodzinie

Kampania reklamowa towarzysząca „Dziedzictwu”, kolejnemu niezależnemu horrorowi, który robi niemałe zamieszanie w świecie kina artystycznego, próbuje nas przekonać, że to „Egzorcysta” nowej ery...

29 czerwca 2018

Dwa sny o rapie

„Soma” i „Sen” korespondują ze sobą nie tylko tytułami. Te dwa diametralnie różne albumy próbują rozsadzić ramy, w których hip-hop funkcjonuje jako muzyka zaangażowana albo i lepiej: jako realizm muzyki rozrywkowej

26 czerwca 2018

Panu Bogu świeczkę

„Skok w wiarę” podczas tegorocznej Malty okazał się skokiem na główkę do basenu, w którym może nie być wody. Niewiadoma, która czeka na nas przy lądowaniu, prowokuje dreszcz ekscytacji u miłośników sportów ekstremalnych...

13 czerwca 2018

Prosta historia o miłości

„Zimna wojna” ma w sobie coś paradoksalnego. Opowiada bowiem niezwykle prostą historię, w której udało się zawrzeć dramat polskiego społeczeństwa całego ostatniego półwiecza. Pawlikowski dodatkowo dokonał tego bez sięgania po wielkie metafory, bez prześwietlania politycznych zawiłości czy wskazywania na ideologiczne spory...

12 czerwca 2018

Antywzorce i możliwości emancypacyjne

Głównym zadaniem „Antywzorców” pod redakcją Karoliny Sikorskiej jest analiza tego, jak poszczególne praktyki artystyczne mierzą się z dominującymi porządkami społeczno-kulturowymi. Analizy oparte są głównie o case studies, choć nie brak tu subiektywnych doświadczeń artystów i pracowników pola sztuki, szerszej perspektywy teoretycznej oraz namysłu nad możliwościami politycznymi sztuki w ogóle...

08 czerwca 2018

Cisza = Śmierć

Robin Campillo w swoim najnowszym filmie stawia czoło przede wszystkim społecznej obojętności i homofobicznej paranoi państwowej. Na początku lat 90. środowisko LGBT oczekiwało tylko jednego – dostępu do leków oraz wzmożonych działań profilaktycznych...

07 czerwca 2018

Nuda cynizmu, czyli „Suits” i „House of Lies”

Nie potrafię sobie przypomnieć, dlaczego zaczęłam oglądać „Suits”. „House of Lies” z kolei oglądałam z nadzieją na odświeżenie nużącej już formy i powtarzającego się schematu: kryzys – jeszcze większy kryzys – rozwiązanie i przebłysk makiawelicznego geniuszu – triumf – puenta...

05 czerwca 2018

Nieprawdziwa historia

Roman Polański jest mistrzem thrillera psychologicznego. I nikt mu już tego miana nie odbierze, choć trzeba przyznać, że sam reżyser robi wiele, by tak się stało. Jego „Prawdziwa historia” wygląda jak całkowicie niezaplanowany pastisz autorskiego stylu twórcy „Dziecka Rosemary”, w którym po kolei zostają wypunktowane wszelkie możliwe absurdy i niekonsekwencje jego ulubionego gatunku...

01 czerwca 2018

Just come to me, be what you want to be

„Żaby” Michała Borczucha z warszawskiej Teatrgalerii STUDIO są buńczuczne i pretensjonalne. To spektakl stworzony z pełną świadomością tego, że nie zmieni świata – bo zarówno jego treść, jak i język są nieoswojone, chropowate i zdradliwe...

28 maja 2018

Od galerii do galerii. Poznań Art Week 2018

Zaledwie kilka dni po nocy muzeów rozpoczął się tydzień galerii. Poznań Art Week to wspólne przedsięwzięcie miejskich instytucji kultury, pracowni i przestrzeni ekspozycyjnych, które (złączywszy siły pod egidą Uniwersytetu Artystycznego) przygotowały ponad sześćdziesiąt wystaw, performansów, warsztatów, seansów filmowych, spotkań z twórcami, spektakli oraz koncertów...

28 maja 2018

Nocleg pod gwiazdami

„We Friedrichshain królują studenci i imprezowicze, w Prenzlauer Berg – matki z dziećmi, w Charlottenburgu – zamożni geje. Tylko Marzahn to ziemia niczyja”. Publikujemy fragment książki Beaty Chomątowskiej „Betonia...

25 maja 2018

Układ, który się wtrąca

Spektakle Układu Formalnego adresowane są przede wszystkim do młodej publiczności, co decyduje o wyborze problemów, jakim teatralni artyści poświęcają swoją uwagę. Pod koniec kwietnia cztery ich przedstawienia znalazły się w programie prezentacji Instytutu Grotowskiego...