15 września 2017

Co to będzie?

Rozpoczynająca się w poniedziałek 42. edycja gdyńskiego festiwalu polskich filmów fabularnych jawi się jako wielka niewiadoma. Z imprezą pożegnał się Michał Oleszczyk, dotychczasowy dyrektor artystyczny...

12 września 2017

Raj utracony

Autor „Zwierzęcej miłości” po raz drugi przyjeżdża z kamerą do Afryki, gdzie drobiazgowo – swoim zwyczajem w doskonale symetrycznych, horyzontalnych, ale przy tym chłodnych, beznamiętnych, pozbawionych muzyki ilustracyjnej ujęciach – ukazuje nam rytuał polowania praktykowany przez niemieckojęzycznych turystów...

11 września 2017

Imbryk Cèline’a i bawarski Negr

Zapożyczona od martynikańskiego filozofa i pisarza Éduarda Glissant’a fraza „nowy region świata” opisuje sytuację, w której cała planeta staje się przestrzenią przepływów i powiązań, co sam próbowałem przed dekadą oddać w tytule książki „Wiele światów, jedno miejsce”...

04 września 2017

Wodzenie na pokuszenie

Doborowa obsada, stylowe zdjęcia, świetna reżyserka za kamerą i klimat erotycznego napięcia – „Na pokuszenie” Sofii Coppoli kusi, kokietuje i uwodzi. Niestety w ostatecznym rozrachunku okazuje się, że obiecuje znacznie więcej, niż jest w stanie dać...

31 sierpnia 2017

Z dziennika berlińskiego

Już nieraz śniło mi się, że JAGUAR (cena zakupu: 31 000 franków) został skradziony, nigdy jeszcze, że skradziono na przykład maszynę do pisania. A przecież bez maszyny do pisania byłbym naprawdę w kłopocie...

29 sierpnia 2017

Tony rzeźby w zamkniętym ogrodzie

Położone niedaleko Radomia Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku stało się mekką wielkoformatowego rzeźbiarstwa w Polsce. Instytucja idzie z duchem czasu i jest widoczna na tak ważnych wydarzeniach jak na przykład Art Fair Warsaw...

24 sierpnia 2017

Wyjście z akademii

Wystawę „Akademiks, czyli przegląd nowej sztuki postakademickiej” zaaranżowano na blisko 500 metrach kwadratowych. W surowych, wysokich halach, wśród betonu i hipsterskich klubokawiarni urządzonych w stylu retro pokazano rzeźby, obrazy, grafiki, fotografie, instalacje oraz prace wideo...

21 sierpnia 2017

Świeże mięso od najlepszych rzeźników

Adam Gołębiewski to jeden z moich ulubionych artystycznych sadystów. Być może dlatego, że – jak przekonują ci, co z nim grali – jest wyjątkowo otwartym człowiekiem. Jego drobiazgowe znęcanie się nad zestawem perkusyjnym, robienie wszystkiego „wbrew podręcznikowi” nabrało wyjątkowego uroku w duecie z libańskim rzeźnikiem gitary – Sharifem Sehnaoui, o czym zaświadcza ich album...

17 sierpnia 2017

Dokładnie tacy sami

W kinie François’a Ozona bez zmian: skromny film o konflikcie moralnym w kilka minut przeradza się w monumentalną dramę, z której nie sposób się otrząsnąć. „Frantz”, oparty na rozlicznych hołdach oddanych sztuce Maurice’a Rostanda i zapomnianej adaptacji „Człowiek, którego zabiłem” (1932) Ernsta Lubitscha, to crème de la crème twórczości francuskiego reżysera...

16 sierpnia 2017

Współcześni „sowieci”

Bolszewicy już wiek temu, w 1917 roku mieli plan opanowania świata, monopolu na władzę i forsowania swoich metod działania. Multimedialna wystawa „Russian Revolution. Hope, Tragedy, Myths” w The British Library w Londynie (do 29 sierpnia br...

08 sierpnia 2017

Tunel strachu i wolności

Od końca XVII wieku w niewolniczym świecie Ameryki istniała nadzieja. Niewielka, podziemna i tajemnicza. Podziemna kolej. Ucieczki z plantacji, surowo karane, wydawały się nierzadko jedyną szansą na życie bez kajdan...

05 sierpnia 2017

Jeśli umierać, to na swoich zasadach

„Najpiękniejsze fajerwerki ever” mówią o tym, że możesz wybrać, że nie umrzesz za nic. Jeśli nie pozwalają ci żyć tak, jak chcesz, możesz przynajmniej zdecydować o własnej śmierci, to również jest pewien moment wyzwolenia – mówi reżyserka Aleksandra Terpińska w wywiadzie dla Czasu Kultury...

04 sierpnia 2017

Upadki nasze codzienne

Árpád Schilling zastał w Teatrze Powszechnym pozostawioną po „Klątwie” niemal pustą scenę, zlepki medialnego trzęsienia ziemi oraz aktorów, którzy u Frljicia występowali pod własnymi nazwiskami...

03 sierpnia 2017

Przeklęta plaża

„Dunkierka” wydaje się ogromna, ekscytująca i często przytłaczająca swoją techniczną wirtuozerią. Dostosowując się do ram gatunku, Nolan wyciąga z niego znów to, co najbardziej go interesuje – spektakl, napięcie i kryjącą się gdzieś pod tym wszystkim fascynację tym, jak ideały mogą poprowadzić nas w kierunku niemożliwego...

02 sierpnia 2017

Lem „uziemiony”

Z początkiem sierpnia ukazuje się pierwsza polska biografia Stanisława Lema autorstwa Wojciecha Orlińskiego, pod tytułem „Lem. Życie nie z tej ziemi” . To książka niewątpliwie wielbiciela pisarstwa Lema, napisana nie tylko dla miłośników tej twórczości, ale także po to, by zarazić swą pasją niewtajemniczonych...

28 lipca 2017

Wszyscy mamy pasiaki

Co dzieje się z duszą człowieka, który przeżył tak wiele lat w obozach, odzyskał wolność, ale żyje i zawsze żyć będzie z tragedią „ludzie ludziom…” wpisaną w jego wspomnienia, myśli, emocje, dygresje, skojarzenia...

26 lipca 2017

Kamuflaż nowoczesności

Wystawa „Kamuflaż” w warszawskiej Hali Koszyki zawiera instalacje oraz prace wideo, które ukazują wyobcowanie człowieka w kontekście nowych technologii i kryzysu migracyjnego. Stanowi jeden z elementów programu 17...

25 lipca 2017

„Nieobecni”

Wystawa „FIND ART” jest efektem pracy aż jedenastu młodych kuratorów. Najmłodsi będą dopiero obchodzić 15. urodziny. Grupa stworzyła wspólnie nowoczesną wystawę poświęconą problemowi komunikowania dzieł sztuki zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz instytucji muzealnych...

20 lipca 2017

Obcasy

W Teatrze Dramatycznym w Warszawie z wielką pompą przygotowano musical, który w założeniu miał być hołdem dla równości i tolerancji, a równocześnie oferować dobre przesłanie, dobrą zabawę i dobrą muzykę...

19 lipca 2017

Bombowa świnia

Najnowszy film Bong Joon-ho narobił hałasu, zanim ktokolwiek miał szansę go zobaczyć. Już teraz wiadomo, że „Okja” zapisze się w historii kina, bo obok „The Meyerowitz Stories” Noaha Baumbacha wzięła udział w konkursie głównym festiwalu w Cannes, będąc pierwszym filmem w historii tej imprezy dystrybuowanym przez platformę VOD, a nie kina...

14 lipca 2017

Niebezpieczna prędkość

„Baby Driver” to obraz nakręcony z prawdziwą pasją, ambitny w swoim założeniu, dogłębnie przemyślany i pozbawiony tak częstego dzisiaj wszechwidzącego producenckiego oka, ale też – jak większość filmów – nieperfekcyjny...

13 lipca 2017

Dlaczego obejrzałam wszystkie odcinki „Bloodline”

Nic nowego pod słońcem, można by powiedzieć. Dysfunkcjonalna rodzina, która pod pozorem perfekcji, lokalnego autorytetu i domowego ciepła dokonuje rzeczy strasznych. Na tle pięknych widoków leje się krew, przesypują narkotyki, a toksyczne relacje zyskują destrukcyjną moc...

12 lipca 2017

Raw Light: it goes without sayin’

W „Raw Light” – tour de force, utkanym z półwidzenia antyspektaklu – Anna Nowicka neguje wszystkie utarte cechy czasoprzestrzeni teatralnej. Paradoksalnie jednak uaktywnia, czy wręcz angażuje w nas pierwotne lęki i pragnienia, które zawsze towarzyszyły człowiekowi konstruującemu ramy przedstawienia...

11 lipca 2017

Każdy kolejny obrót

Wystawa Dominika Lejmana „Płot” wpisuje się w sposób niezwykle aktualny w rozważania nad procesami grodzenia i dzielenia, które realizują się na naszych oczach. Instalacja została przygotowana we współpracy z kuratorem Markiem Bartelikiem jako propozycja dla polskiego pawilonu na 57...

10 lipca 2017

O rzeczach i ludziach

Wymowę filmu można łatwo strywializować, co byłoby nie w porządku wobec dzieła Filho. Nie chodzi bowiem o żadną przesadną adorację materializmu czy, tym bardziej, konsumpcjonizmu.
03 lipca 2017

Królestwo za wolność

„Lady M.” w swoim założeniu to być może najciekawszy film kostiumowy od czasów „Wichrowych wzgórz” Andrei Arnold, które, choć w zupełnie odmienny sposób, również stawiały sobie za cel rozsadzenie utrwalonych zasad gatunkowych i zaskoczenie widza nieoczywistym podejściem do tematu...

28 czerwca 2017

And we all get the power

Hasła tegorocznego Malta Festival Poznań: My, Naród; My, Bałkany; My, Wschód; My, Europa; My, Inni prowokowały do zadawania pytań o możliwość istnienia wspólnoty nie opierającej się na opozycjach...