16 października 2020

Nie pomoże, nie zaszkodzi

Być może problem tkwi również w finałowej banalizacji historii Mikolaška. […] Dzieło, którego pointa komunikuje, że wielka historia niszczy ludzkie życia, nie może być szczególnie odkrywcze

08 października 2020

Teatr sobie

Refleksje, do których zachęca „Nana”, odnoszą się nie tylko do samego widowiska, ale też do organizacji pracy i relacji wewnętrznych w instytucji kultury, mającej służyć lokalnej społeczności, a także do więzi, którą scena […] wytwarza […] ze swoją publicznością...

07 października 2020

Wiele lat niczego

Bardzo trafna diagnoza współczesnego życia rodzinnego, skażonego ekonomicznym przymusem emigracji, uwypuklana jest – podobnie zresztą jak w poprzednich filmach Domalewskiego – przez realizm. Jest on najmocniejszą stroną „Jak najdalej stąd”

06 października 2020

Odsłuchy września

Skończyło się lato, kończy się więc również festiwal przyjaźni polegający na recenzowaniu wyłącznie tych albumów, które przypadły nam do gustu. Zaręczam jednak, że i tym razem kilku ciepłych słów nie zabraknie

05 października 2020

Antybaśń o Szeli

„Baśń o wężowym sercu” nie dopisuje Szeli ani do narracji o narodowej zdradzie, ani do narracji o sprawiedliwym mścicielu. Rak wybrał dla siebie pozycję najtrudniejszą w kulturze polskiej – twórcy osobnego...

02 października 2020

Wykluczeni z tradycji

„A potem tańczyliśmy” jest na najbardziej podstawowym poziomie historią miłości sekretnej i zakazanej, skazanej na klęskę. Ale kryje się za nią coś jeszcze: próba demistyfikacji gruzińskiego mitu

01 października 2020

Inne pieśni

Lamunan w języku indonezyjskim oznacza marzenie senne – i w takiej onirycznej poetyce utrzymana jest kreacja artystki. W przeciwieństwie jednak do etymologii tego terminu ewolucja wokalna Antoniny Nowackiej jest już procesem całkowicie świadomym i konsekwentnym...

30 września 2020

Zatrute źródła Lovecrafta

Literacki dorobek i biografia mistrza weird tales podlegają także daleko idącej rewizji historycznej. Długo rozmydlany i chowany pod fandomowy dywan temat żarłocznego – nawet jak na standardy pierwszej połowy XX wieku – rasizmu i antydemokratyzmu Lovecrafta odżył z wielką mocą...

29 września 2020

In vagina veritas

Wystawa skłania do pytania: Unde terror? Ale kilka sugestii, pomysłów, hipotez ekspozycja podsuwa. […] Wystawa nakłania zatem do ukontekstowienia strachu, do szukania konkretnej historycznej i społecznej sytuacji, w której ktoś kogoś zastrasza, a także do śledzenia transakcji, w ramach których społeczny strach zostanie przekształcony w inną emocję...

25 września 2020

Postać, potańczyć i skończyć

Wydaje się, że to materiał na spektakl-samograj; wystarczy sprawna obsada, a reszta się obroni. Tym większy zawód sprawiają reżyserska niekonsekwencja i rwane tempo, w którym na scenie Teatru Nowego w Poznaniu rozgrywa się „Matka”...

22 września 2020

Piromantki

„Gdy za dużo gadasz, stajesz się przezroczysty” – słowa Pabla Larraina, reżysera „Emy”, mógłbym sobie wydziabać na plecach.
21 września 2020

Trzecia płeć świata [Wstęp]

„Każdy z rozdziałów tej książki opowiada o innym mikrokosmosie kulturowym i o odrębnej sieci znaczeń przypisywanych płciom” – pisze Waldemar Kuligowski w książce „Trzecia płeć świata”, która ukaże się na przełomie września i października nakładem wydawnictwa Albus

18 września 2020

Uwierzyć w najciekawsze

Marcin Borchardt, autor dokumentu o Tonym Haliku, drobiazgowo rekonstruując losy swojego bohatera, ustala sporo faktów i weryfikuje wiele nieprawd. A mimo to – i co najważniejsze – nie odbiera jego życiu fascynującej mgiełki tajemniczości...

17 września 2020

Ortisei, Gherdëina, groszki i róże

Siódma już odsłona biennale mocno skupia się na rzeźbie i instalacji. I bardzo dobrze, bo to miła odmiana dla płaskich monitorów, na których przez ostatnie pół roku z postępującym zniechęceniem oglądaliśmy sypiącą się w gruzy rzeczywistość

16 września 2020

Gra w filozofię

W tym aspekcie „Dark” przypomina twórczość Lyncha. […] U Lyncha wszystko sprowadza się jednak do subiektywnego wyobrażania, w „Dark” zaś świat jest subiektywny i obiektywny zarazem, a wszystko zależy od tego, kto patrzy...

15 września 2020

Słyżysz?

Podzielony na dwie części, które zależnie od decyzji słuchacza będą się dopełniać lub wykluczać, debiut Słyż jest jeszcze jednym […] argumentem za tym, że na sukces w muzyce mogą dziś liczyć przede wszystkim artyści zajmujący się na co dzień czymś innym niż muzyka w tradycyjnym rozumieniu tego słowa...

10 września 2020

Główny bohater

Przeczucie, że „Nie ma” podobne jest do „Nie ja”, potwierdza się przez styl działań i ton aktorskich wypowiedzi. Szczególnie wyraźnie w krótkim „Intro”, gdzie wykonawcy jednym tchem mówią o zapisanych kartkach, które przechowują „widma osób, strzępki ich historii”...

08 września 2020

Podzwonne

Ale jeśli zamienić „grzech” na „wstyd”, robi się ciekawiej. I wydaje się, że o tym właśnie jest mowa w Narodowym. W świecie przedstawionym wstyd reguluje moralność.
07 września 2020

Odsłuchy sierpnia

Sierpień był całkiem obfity pod względem interesujących premier, a i jesień zapowiada się nad wyraz obiecująco. Zapraszam do przeczytania nowych „Odsłuchów” – wraz z No Joy, Alfah Femmes, The Cure, duetem Shackleton/Zimpel i Miley Cyrus...

27 sierpnia 2020

Licząc noce

To, że pierwsza studyjna praca duetu Podpora/Kohyt ukazała się na początku pandemii, stanowi oczywiście zbieg okoliczności, jednak mechanika płyty zdawała się odzwierciedlać ówczesny świat wokół niemal w skali 1:1...

24 sierpnia 2020

Profesorka

Maria Janion [1926-2020]. Panią Profesor żegnamy przypominając ślady Jej wpływu na nasze autorki i autorów.
21 sierpnia 2020

Efekt obcości czyli skandynawska klasa średnia

[…] Bøk ukrywa się w ostatnim rzędzie, obawiając się kompromitacji. Być może słusznie – bowiem publiczność za moment odkryje to, co czytelnicy już wiedzą. Pełne patosu tezy o konieczności rewolucji, zniesieniu kultu pieniądza, wyraźnym sprzeciwie wobec wyzysku oraz niesprawiedliwości zyskają (oficjalnie) swój karykaturalny rewers w postaci spokojnego, wysoce konsumpcjonistycznego i dostatniego życia codziennego wykładowczyni...

20 sierpnia 2020

Droga bez powrotu

„Jezioro dzikich gęsi” to kino noir tak zwanej fazy neo, oznacza to, że mamy do czynienia z formą odniesienia, dialogu czy też świadomego wykorzystania potencjału tkwiącego w klasycznych czarnych kryminałach...