22 stycznia 2018

To jest, czego nie ma

Rozmaite fantazje przeszłości, a przede wszystkim teraźniejszości i przyszłości – wraz z ich ukrywanymi przez różne ideologie awersami – wizualizowane są na wystawie „To jest, czego nie ma”...

19 stycznia 2018

Kordianka!

Reżyser „Kordiana”, dwudziestopięcioletni Jakub Skrzywanek ukazuje obraz świadomości swojego pokolenia. Wykorzystuje przy tym całe spektrum emocji – od zgrywy do prawdziwego, wewnętrznego gniewu – i z ich pomocą pozbywa się balastu romantycznych mitów...

18 stycznia 2018

Mleczna droga w służbie społecznej

Odwracanie negatywnego wizerunku choroby idzie w projekcie Stephens i Sprinkle w parze z ich queerowym nastawieniem do rzeczywistości, pozwalającym na inkluzję i upodmiotowienie chorego i starzejącego się ciała...

16 stycznia 2018

Gotowi na przeciętność?

Seans komedii „Gotowi na wszystko. Exterminator” Michała Rogalskiego dostarcza wielu emocji: od nadziei, poprzez zniecierpliwienie, aż po rozgoryczenie i finalne poczucie zmarnowanych szans. Film nie tyle zawodzi, ile rozczarowuje, bo w opowiadanej historii, przedstawionych bohaterach i wykreowanym na ekranie świecie czuć ogromny potencjał...

15 stycznia 2018

Co nawiedza sztukę współczesną

„Haunts” interpretować można jako pomysł na ukazanie ponowoczesnej praktyki artystycznej, sprzeciwiającej się modernistyczno-awangardowym ideałom absolutnej nowości czy oryginalności.
12 stycznia 2018

Specyficzna harmonia

Trzeci rok z rzędu przynosi książkę Joanny Bator, wobec której nie jestem w stanie ustosunkować się jednoznacznie. Zarówno uwiera na kilka sposobów, jak i wymusza pewien dystans, niezrozumienie świata przedstawionego...

11 stycznia 2018

Filmy dla uszu

Album z utworami Zygmunta Górnego rozwija wątek, który jest niemal osnową katalogu GAD. Mamy tutaj wybór dokonań z prawie całego dorobku kompozytora.
08 stycznia 2018

Sztuka take away

Kuratorzy wystawy „Take Me (I’m Yours)” w mediolańskim Pirelli HangarBicocca zaprojektowali ekspozycję opierającą się na ciągłej modyfikacji stanu ilościowego wystawianych dzieł. Zachęcają tym samym do łamania standardowej, choć i tak już archaicznej, muzealnej reguły „Nie dotykać!”...

03 stycznia 2018

Na obrzeżach

Ogromną większość seansu „The Florida Project” spędzamy, patrząc na świat z perspektywy dziecka. Zbliża to też całe doświadczenie do poczucia nadrealności – niesprecyzowanej do końca, magicznej właściwości świata przedstawionego, nieuzasadnionej żadnymi elementami filmowej ekspresji, kurczowo trzymającej się szeroko rozumianego realizmu...

02 stycznia 2018

Cierpienie nie uszlachetnia

W spektaklu Libera pacjent zostanie sprowadzony do roli oddziałowego błazna, który w dążeniu do pozyskania środków przeciwbólowych jest w stanie wystawić swoje dobre imię na publiczne obśmianie...

28 grudnia 2017

Czas maskowania

„Czas maskowania” to termin Claudii Schoppmann, która opisywała losy homoseksualnych kobiet prześladowanych w okresie narodowego socjalizmu. Ów termin – co podaję za Joanną Ostrowską – doskonale opisuje także życiowe doświadczenie Teofila Kosińskiego, który stał się pierwowzorem Stefana K...

27 grudnia 2017

Jeszcze nie śmierć TV

Na dwóch ekranach wyświetlają się informacje o wystawiających się artystach. Ekrany otaczają nas współcześnie na każdym kroku, a jednak te dwa, stare i zwrócone ku ulicy, a przede wszystkim ku przechodniom, wybijają z rytmu marszu, przyciągają uwagę i atakują informacją...

22 grudnia 2017

Wojna, której być nie powinno

Jonathan Dayton i Valerie Faris chcieli stworzyć dzieło, będące mocną zagrywką w potyczce między liberałami i konserwatystami. W zamierzeniu miało ono celnie piętnować szowinizm i wskazywać na absurd pogłębiających się nierówności między płciami...

19 grudnia 2017

Raj niemożliwy?

„Najlepszy kraj na świecie” czyta się z przekonaniem, że jest to narracja o innym świecie i innej rzeczywistości, ale wyjątkowo trafnie opowiedziana – w naukowym stylu, ale jednocześnie z taką formą wieloaspektowości, że w historii Norwegii może przejrzeć się każdy Polak, Europejczyk...

18 grudnia 2017

Każdy zasługuje na miejsce w teatrze

Jak wytłumaczyć to, że aktorzy, początkowo postrzegani jak osoby prywatne, od pewnego momentu stają się „postaciami”? W którym miejscu zaczyna się i kończy wiara w słowa, które wypowiadają i w działania, które podejmują...

15 grudnia 2017

Mit Lanthimosa

W niedzielę, 29 października, kiedy decyduję się obejrzeć „Zabicie świętego jelenia” na American Film Festival we Wrocławiu, orkan „Grzegorz” szaleje w najlepsze. Stąd moje obawy i jednocześnie świadomość oceanu szaleństwa, stojącego za podjęciem decyzji o wyruszeniu tego dnia w podróż...

15 grudnia 2017

Metatechnologiczny świat

Prezentowana w krakowskim MOCAK-u wystawa „Nonsensowne technologie” Przemysława Jasielskiego i Rainera Prohaski to wyraz stworzonej przez artystów w 2015 roku koncepcji artystycznej opierającej się właśnie na pojęciu tytułowych „nonsensownych technologii”...

13 grudnia 2017

Teza, antyteza, synteza

Wbrew temu, co może się pochopnie nasuwać, Lotto nie nazwali się na cześć Totalizatora Sportowego – zainspirował ich zapomniany artysta, Lorenzo Lotto.
08 grudnia 2017

Kto tu jest obcy?

Weronika Szczawińska, inscenizując  „Wojnę światów” na deskach Teatru Zagłębia w Sosnowcu, nawiązuje do legendarnej reakcji odbiorców jej adaptacji radiowej, zrealizowanej przez Orsona Wellesa w 1938 roku...

07 grudnia 2017

Stroszenie wąsa

Chyba nie ma bardziej klasycznego kryminału niż „Morderstwo w Orient Expressie” Agathy Christie. Nie może więc dziwić, że właśnie za tę powieść wziął się bodaj największy we współczesnym kinie spec od ekranizowania dzieł światowej literatury – Kenneth Branagh...

01 grudnia 2017

Bezwzględnie prawdziwy świat

Czy zdjęcia mogą jeszcze pokazywać prawdziwy świat? Okazuje się, że mogą, a przynajmniej tak twierdzą twórcy wystawy „The Real World”, która do 10 grudnia jest prezentowana w poznańskiej galerii Arsenał jako centralne wydarzenie drugiej edycji festiwalu książek fotograficznych XPRINT...

29 listopada 2017

Spowiedź z zaangażowania

Skąd bierze się potrzeba tworzenia? Czy jest jeszcze sens uprawiania sztuki? „Proces” Krystiana Lupy sugeruje takie pytania, choć nie stawia ich wprost. Przez ostatni rok reżyser często artykułował je publicznie...

28 listopada 2017

W sidłach kultury

Tytułowa Ciambra z filmu Jonasa Carpignano to romska dzielnicą małego miasteczka we włoskiej Kalabrii. W tej opowieści o pewnym nastolatku, który chciałby jak najszybciej przekroczyć próg dorosłości, pragnienie, by w oczach lokalnej społeczności stać się mężczyzną, jest związane z koniecznością utraty czegoś niezwykle cennego – nie tylko dziecięcej niewinności, ale również zwykłej, ludzkiej przyzwoitości...

24 listopada 2017

Astaire zaklina rytm

Są książki, które wprawiają w zachwyt, książki tak idealne i odłączone od zgiełku codziennego życia, że wzbudzając podziw, dosłownie unieruchamiają. Piąta powieść Zadie Smith, „Swing Time” nie należy do tej kategorii – nie dostrzegam w niej niewzruszonej struktury diamentu...

23 listopada 2017

Czemu oddaje się kultura?

Trzecia część „Trylogii o chorwackim faszyzmie: Chorwacki Teatr” w reżyserii Olivera Frljicia to spektakl rozgrywający się w przestrzeni, której ramy stanowią dwa obrazy. Pierwszy przedstawia Jezusa siedzącego przy stole w towarzystwie swoich uczniów w czasie ostatniej wieczerzy...

22 listopada 2017

Rozpad, skalary, neonki

Tytuł nowego albumu Columbus Duo może służyć za pretekst do skomplementowania precyzji, z jaką Irek i Tomek Swoboda grają swoją muzykę. Jeszcze nie dość mocno podkreśla się w recenzjach to, jak świetnie płyty duetu są reżyserowane...

20 listopada 2017

Przemoc, siła i pogarda

Zaznajomionych z dotychczasową twórczością Andrzeja Jakimowskiego nie może dziwić, że to właśnie on nakręcił pierwszy od dawna w polskiej kinematografii film tak mocno zaangażowany w aktualne kwestie społeczne i polityczne...

17 listopada 2017

W Powszechnym bez zmian

Sceneria najnowszej premiery warszawskiego Teatru Powszechnego, „Mefista” w reżyserii Agnieszki Błońskiej żywcem wyjęta jest nie tylko z „Klątwy”, ale także z „Upadania” (ostatniej premiery zeszłego sezonu)...

16 listopada 2017

Niespełnienia

Wydaje mi się, że nie wypada krytykować powieści Liny Wolff. Po pierwsze – dlatego, że jest skandynawska, że szwedzki adres autora od jakiegoś czasu w Polsce oznacza doskonałą jakość. Po drugie – książka jest bardzo inteligentnie napisana, odkrywa przed nami kolejne poziomy interpretacji i gdyby wykorzystać przymiotniki, jakimi chętnie ozdabia się na Zachodzie okładki książek, można byłoby napisać, że to rzecz brawurowa, ekscentryczna, postnowoczesna czy wyjątkowo oryginalna...

14 listopada 2017

Każde love story to ghost story

Kilka dni po tym, jak David Lowery zawarł sojusz z wytwórnią Disneya i przyklepał kontrakt na wielkoformatowy projekt familijny pod tytułem „Mój przyjaciel smok”, wybrał się w podróż na spokojne przedmieścia Dallas...

13 listopada 2017

Zostałam Galerią Ego

Przyglądając się działalności kuratorskiej Ancukiewicz i Mrozikiewicz, założycielek FWD:, zauważymy łączącą wszystkie wystawy ideę radosnego eksperymentu. Zabawa kuratorek z formą sztuki najnowszej jest rodzajem przyjemnej rozrywki, dziecinnych igraszek, ale jednocześnie próbą redefiniowania pojęcia galerii jako zamkniętej, poważnej instytucji...